Miss Li
Underbart I All Misär

Instruktionsbok för oss som är lost i livet

Album / Pistol Packin'
Utgivning D. 2021.09.24
Sara Karlsson

Under 2020 var Komplicerad Spotifys fjärde mest spelade låt i Sverige. Släppt redan i februari det året blev det första spåret på albumet Underbart I All Misär – Miss Lis första album helt på svenska, men för säkerhets skull har hon också spelat in alla i en engelsk version. Dessa fungerar förvånansvärt bra även om de känns snäppet vassare på svenska.

Hon refererar själv till albumet som en resa, terapi och självrannsakan. Denna uppgörelse med sig själv kretsar mest kring hennes tillkortakommande i kärleksrelationer. Stämningen skiftar mellan självkritik, naivitet och styrka. Självironin blir hennes vapen för att tackla svårigheter i livet i allmänhet och relationer i synnerhet. Detta är också Miss Lis stilsäkra sätt att skapa igenkänning hos oss i textraderna. Tänk bara på refrängen i Komplicerad : “1. Är vaken varje natt, och / 2. Jag dricker varje slatt, och / 3. Jag kan va helt besatt, och / 4. Går till arg från skratt på / 5. Jag kompromissar knappt, så / 6. Spring göm dig snabbt / Kan lista mera, för jag är komplicerad.“ Synd att den fyndiga övergången mellan punkt fyra och fem går förlorad i versionen på engelska.

Det är inte svårt att tycka om Miss Lis musik – den är upbeat, färgstark, medryckande och lättlyssnad, men inte menlös. Produktionen blir på något sätt aldrig förutsägbar. Hon har en alldeles speciell sångstil med en staccatofrasering som ändå skapar ett behaglig flyt  – även om det någon gång kan låta som en monolog på helium.

Man kan inte låta bli att charmas av Miss Lis humoristiska misär på detta hennes tionde album. Man rycks med av den snurriga skaparhjärna som med absolut träffsäkerhet och gehör pendlar mellan lycka och förtvivlan.