King Krule
You Heat Me Up, You Cool Me Down

Björn Ranelid-unik live-improvisation

Album / XL
Utgivning D. 2021.09.10
Emil Viksell

"Ingen kan skriva som jag!", ska Björn Ranelid ha sagt om sitt livsverk. Ungefär detsamma kan sägas om Archy Marshalls (King Krule) konst. Ranelid slängde också in brasklappen: "Jag säger inte att jag skriver bättre, jag säger bara att jag är unik." För nog är det så att författaren skriver unikt på bekostnad av bättre, för det mesta. Medan Marshall lyckas vara både helt unik och ganska ofta just bättre än alla andra.

You Heat Me Up, You Cool Me Down är mer eller mindre ett svar på den pandemi som slog mot världen. Den då pågående turnén ställdes in och detta livealbum utgörs av de få spelningar Marshall hann göra innan det var dags för lockdown. Och liveupplägget passar givetvis britten som handen i handsken. Hans musik låter redan på skiva både fram-improviserad och liveinspelad.

Publiken serveras låtar från de tre studioalbum Marshall spelat in under artistnamnet King Krule. Hans primitiva, komplexa och psykedeliska punkjazz gör sig för det mesta fenomenalt framför en publik. Musiken kränger och vränger, medan Marshall flyter genom staden. Han hittar på gatorna men är vilsen inuti.

Långa stunder är det ren magi. Men dipparna finns där – och ibland är de djupa. The Libertines- och Babyshambles-övningen Rock Bottom är helt onödig. Ibland låter han endast som en jobbigare Jamie T. Och ibland är uttrycket så manierat att det ställer sig i vägen för känslorna istället för att göra plats för dem. Emellanåt blir den säregne King Krule-rollen ett lika stort hinder för Archy Marshall som Björn Ranelid är för Björn Ranelid.