The Moldy Peaches
Origin Story: 1994-1999

Barnslig surrealism som sjungs in genom hörlurar

Album / Org
Utgivning D. 2022.02.25
Jim Knutsson

Har du aldrig hört talas om The Moldy Peaches så är det dags att vakna upp ur dvalan. I denna ursprungshistoria om hur duon experimenterade sig fram till sitt unika sound bjuds det på allt från osläppta demolåtar, liveinspelningar och dikter. En samling för den mest inbitna men samtidigt en inblick i deras naiva värld som rymmer allt från funkig hiphop-satir och en-minuts-hardcorepunk till sorgsen country och akustiska indieballader med surrealistiska texter.

Den amerikanska duon Adam Green och Kimya Dawson låter som att de uppträder på en bars öppen scen, och det var också så de möttes för första gången i New York. Kimyas dikt Ugly Child från deras första möte är med på denna samling som gräver fram de allra första guldkornen. Produktionen är obefintlig men deras lika konstiga som bedårande inträde på musikscenen gjorde senare ett kultförklarat avtryck, framför allt i filmen Juno med låten Anyone Else But You

I Lil Bunny Foo Foo hörs Kimya på micken för första gången i en inspelning, eller hon sjöng ju faktiskt genom hörlurarna istället. Loppcirkusar och hyllningar till tjejer som skriver hyllningar till Kurt Cobain är textämnen som känns vettiga för dessa galna men samtidigt geniala lo-fi-musiker, som inte tvekar på att kasta in en tuba i den omixade mixen.

Det är som att få åka tillbaka i tiden och smyglyssna i deras föräldrars källare på små embryon till vad som skulle komma att bli deras signum. Som när de sjunger olika texter över varandra i County Fair, en metod som skulle nå perfektion senare i Steak For Chicken. Även om tåget redan har gått för länge sedan att upptäcka denna numera nerlagda duo, så är det aldrig för sent att hoppa på i farten.