Blandade Artister
I'll Be Your Mirror: A Tribute To The Velvet Underground & Nico

En suddig spegelbild av ett mästerverk

Album / Verve
Utgivning D. 2021.09.24
Jim Knutsson

Att ge sig på att tolka The Velvet Undergrounds mästerliga debut från 1967 i helhet är att ta sig vatten över huvudet redan på det teoretiska stadiet. Det enda som talar för projektet är att det är samma skivbolag, Verve Records, som ger ut den. De gav också ut mästerverket i slutet av 60-talet. Dessutom har de lyckats samla en ofantlig mängd musikalisk storhet under ett och samma tak.

Michael Stipe (R.E.M.), Matt Berninger (The National), Thurston Moore (Sonic Youth), Bobby Gillespie (Primal Scream) och Iggy Pop är bara några av namnen. Och även om de aldrig kan göra originalen rättvisa, då de spelar i en helt egen liga i både attityd och finess, så lyckas ändå förvånansvärt många med att ta låtarna in i 2000-talet för en ny publik att upptäcka.

Sharon Van Etten kommer sakta dragandes med en version av Femme Fatale som inte bara är vacker på ytan när Angel Olsen sjunger körsång. Den nerdrogade låten på halvfart har en attraktionskraft som kommer att vara in i nästa århundrade. Den något rakare rockdängan Run Run Run passar som handen i handsken på Kurt Vile, som tvärtemot Sharon lägger på dubbelt så mycket sväng som originalet.

Australiska Courtney Barnett speglar I'll Be Your Mirror från down under och gör en avskalat akustisk men svängig version. Och även om skivan i sin helhet är en något suddig spegelbild av ett mästerverk – där St. Vincent står för ett bottennapp av skivans bästa spår – är jag tveksam om det hade gått att göra det så mycket bättre än så här. Det finns nämligen en anledning till att The Velvet Undergrounds debut räknas som ett mästerverk, och det är för att det är oefterhärmligt.