Min Stora Sorg
Light As A Feather, Stiff As A Board

Rakt igenom helhjärtat

Album / Min Stora Sorg
Utgivning D. 2021.10.01
Tilda Norrlin

Med sitt femte album gör Ann-Sofie ”Anso” Lundin det hon gör bäst ännu en gång – sjunger om det fina och fula, ärliga och känslosamma rakt igenom helhjärtat. Här får man alla sorters känslor levererade till sig i ett raw-format, även de känslor som ligger gömda längst in kommer ta sig upp till ytan.

Introspåret rullar igång med flera samplingar från olika kvinnoröster, det känns mäktigt och gåshuden kryper sig fram på armarna. Det är just det här som Anso alltid lyckas med, att fånga lyssnarens uppmärksamhet där varje ord går djupt in och framkallar något storslaget. Det ligger mycket reflektion kring hennes eget mående bakom låttexterna, ett sökande efter att få vara lycklig men också landa i faktumet att ibland är livet fantastiskt – ibland är det skitdåligt. Anso har själv sagt att hon ville skriva albumet för sig själv, men det finns en igenkänningsfaktor i flera av låtarna som nästan blir någon sorts terapi för lyssnarna.

Ljudbilden är enhetlig, stråkarna kan till en början avge en mörk och dyster känsla, men när de poppiga trummorna och den markanta basen träder in övergår det till något upplyftande. Och det är där tryggheten infinner sig, för när hon sjunger att ”en dag då du får känna att du är bra” i En Helt Bra Dag så tas hon på orden. Hon uttrycker alltid sig väl på svenska, men ännu bättre är att hon på sjunde spåret sjunger på spanska. Den svenska poppen möter den inbjudande och förförande spanskan och blir något magiskt.

När skivan dessutom avslutas med låten Att Älska Dej där samplingar från hennes barn spelas upp och hon sedan sjunger om just den kärleken är inte tårarna långt bort.