Häxkapell
Eldhymner

En inre resa i spännande debut från Haparanda

Album / Nordvis
Utgivning D. 2021.10.29
Amelie Schenström

Det är alltid kul att presentera ett nytt bands debut och särskilt roligt såklart när det är motiverat att skriva gott om det. Eldhymner, bandet Häxkapells första fullängdare, är på många sätt en perfekt skiva att njuta till exempel en vackert gråtonad höstdag när dina tankar dröjer vid de stora frågorna om livet, döden och allt därikring och därefter. Det är episkt, melankoliskt och vackert.

Häxkapell är i grunden ett enmansband med Janne ”Oraklet” Posti som exekverar både sång och instrument på skivan. Posti har tidigare varit aktiv i metalband som Chaossworn och Sons Of Crom, såväl som sångare i Erik Westbergs Vokalensemble. Den vokala bredden i Häxkapell är också imponerande med skön rensång, black metal-skrik och growl i en väl avvägd blandning. På albumet bidrar också två anonyma musiker benämnda ”JM” på trummor och ”IPU” på fiol.

Musiken har sin grund i nordisk black metal, kanske mer specifikt det svenska 90-talets. Här finns också klara influenser från nordisk folkmusik utan att dessa känns alltför påträngande. Helheten är en mix av episka anslag, vackra tongångar och traditionellt svartmetalliskt malande gitarrer. Texterna sägs delvis vara skapade via ”psykografi”, alltså en form av automatiserat skrivande och Eldhymner planeras vara det första album i en svit som behandlar de fyra elementen och där det första alltså är eld. Alltid lockande med en satsning över längre tid, särskilt i en samtid där till och med albumformatet ofta anses vara alltför omfattande, till förmån för de strömmade listornas uppdatering av gårdagens blandband.

Eldhymner är en genuin och spännande debut av Haparandas Häxkapell, ett band som kan bli riktigt intressant att följa framöver.