Curtis Harding
If Words Were Flowers

Slop’n’soul till båda motpolerna

Album / ANTI
Utgivning D. 2021.11.05
Roya Sarvestani

If Words Were Flowers fortsätter Curtis Harding att ta med sina lyssnare allt djupare in i sin värld av “slop’n’soul”, som han själv benämner sin musik. En värld av blomstrande elektrisk soul som växer mellan gospelns magi, drömmig psykedelia och raw power.

Atlantasonen Curtis Harding ville på detta album “ge sina blomster till världen”, musik för den som behöver den. Inspirationen för titeln och även musiken kommer från hans mamma, som själv var gospelsångerska och med If Words Were Flowers landar Curtis Harding i en gnistrande närvaro. En påminnelse att tiden är nu. Även om hans musik letar sig bakåt till ett sound som osar av 60- och 70-talets aura, så har han en förmåga att väcka känslor som gungar in i en närvarande trans.

Albumets andra spår Hopeful varvar gospelkörer med swaggig soul där praktfulla stråkorkestrar låter soundet växa sig stort och där arrangemanget delvis för tankarna till Michael Kiwanuka, för att mynna ut i en färgsprakande oas av psykedeliska gitarrer. I Where Is The Love håller verserna en trippy, luftigare edge där den varma ljudbilden ekar mellan instrumental rikedom. För singeln Can’t Hide It släppte Curtis Harding en musikvideo, där bland annat DJ och ikonen Alix Brown medverkar, som är en nostalgisk tripp till dåtidens TV-framträdande. Iklädd stora glammiga solglasögon, skräddad kostym och med en glowy retrotouch sätter han ribban för lekfull feelgood. Curtis Harding är en nutida ikon, både musikaliskt och stilmässigt och som lyckats skapa sitt eget spaceship trots tunga influenser från förr.

Med If Worlds Were Flowers tar han sin “slop’n’soul” till båda motpolerna, där de instrumentala arrangemangen växer sig större och elegantare men där det hela tiden kompenseras med en lekfullare och sprakande twist. Detta är ett album där de självklara hitsen inte hörs direkt, men där det rakt igenom växer fram starka spår som med tiden mognar för att blomma ut i sin fulla prakt i en tidlöshet att försvinna in i.