Flora Cash
Our Generation

När musik tillåts vara avskalad

CD-m / Icons Creating Evil Art
Utgivning D. 2021.10.22
Daniel Andersson

Flora Cash består av äkta paret Shpresa Lleshaj och Cole Randall, vars gemensamma karriär startade när de träffades via SoundCloud 2012. 9 år senare är Shpresa och Cole baserade i Stockholm och deras musik har nått stora framgångar. Singeln You’re Somebody Else som finns med på 2017 års debutskiva Nothing Lasts Forever (And It's Fine) har gett dem fans över hela världen.

Nu är det dags för tredje fullängdaren Our Generation och även om musiken fortfarande bygger på samma grundstenar som tidigare, det vill säga akustiska gitarrer och melankolisk sång, är skiftet mot en mer urban inramning i stort sett fullbordad. Duons transformering har pågått under en längre tid, vilket gör att singlarna Feeling So Down och The Bright Lights känns fullt logiska. Musiken är lågmäld och ljudbildens elektroniska inramning skapar en varm atmosfär. Sistnämnda låt – ett av albumets bästa spår – präglas av en sorgsen grundton, som förstärks av det fina samspelet mellan Shpresa och Cole.

I mångt och mycket handlar Flora Cash om att skapa musik utifrån små medel, där varje ton ges utrymme att utvecklas till något eget. Musiken tillåts att vara avskalad och låtarna känns aldrig krystade eller framtagna för att nå de stora framgångarna. Majoriteten av låtarna kan bäst beskrivas som återhållsamma vardagsberättelser, men det finns undantag och ett av de bästa exemplen är lekfulla A Good Childhood som tillåts att blomma ut till en melodisk popkaramell. Denna kontrast borde ha utvecklats ytterligare för att på så sätt ge de lågmälda låtarna än mer tyngd.

Flora Cash är bra på att skapa stilla poplåtar, samtidigt tenderar produktionen att bli aningen intetsägande. Låtarna avlöser varandra, men de riktiga topparna infaller aldrig. Det är svårt att sätta fingret på orsaken, men i små doser fungerar duons musik alldeles utmärkt. Det är dock svårt att hålla intresset uppe över en hel skiva.