Edgar Wright
The Sparks Brothers

Passionsprojekt som har svårt att sätta punkt

Film / MRC
Utgivning D. 2021.10.08
Daniel Hånberg Alonso

50 år. 25 album. 345 låtar. Sålunda lyder reklamen för Edgar Wrights efterlängtade dokumentär om bröderna Ron och Russell Mael alias Sparks. En grupp som gjort det till sitt signum att vara odefinierbara. Det finns väldigt mycket som låter som Sparks, men det finns inget som Sparks låter som. Med all rätt har de genom hela sin fem decennier långa karriär kallats för unika. Något som dokumentären The Sparks Brothers hamrar i oss så frenetiskt att vi riskerar hjärnskakning.

Edgar Wright älskar Sparks. Dokumentären fullkomligt dryper av att vara ett passionsprojekt och visst är det svårt att inte ryckas med. Som ersättning för en berättarröst låter Edgar en myriad av talking heads, med en lista på kändisar som aldrig tycks sina, föra den musikaliska odyssén framåt. Med en så lång karriär och så många album är det mycket som betas av, något måste sägas om allt. Vilket leder till att andra halvan ofta känns mer som en checklista när det är som sämst, eller som att adrenalinrusande bläddra i en skivback när det är som bäst.

Dokumentären är alldeles för lång och det märks att Edgar inte klarat att sätta stopp. 15 minuter kunde lätt klippas bort. Trots det är det överraskande lite vi får veta om bröderna; hur de fungerar, hur de lyckats hålla ihop i alla dessa år, vad som driver dem i sitt musikskapande, vad som ligger bakom deras estetiska val. Bäst är när bröderna själva kommer till tals och berättelserna kommer till liv med hjälp av stop-motion-sekvenser. Då börjar det också kännas som en Edgar Wright/Sparks-film.

The Sparks Brothers är ett kärleksbrev till bröderna själva som alltid var före sin tid, eller utanför den. Hyllningen blir ibland lite långrandig men den är aldrig inte underhållande. Tvärtom är det omöjligt att inte sittdansa med i musiken och om du inte är ett fan av Sparks innan så kommer du definitivt känna dig som ett efteråt.