Lågintensiv käftsmäll signerad Solen

Solen, Popaganda

Lågintensiv käftsmäll signerad Solen

Recenserad av Ida Bongs Olsson | GAFFA

Inne på Fållan i Slakthusområdet kan man ta på stämningen. Ölet flödar, folk hånglar och istället för att gå förflyttar sig folk med små trippande danssteg; den första musikfestivalen efter de släppta restriktionerna är nu kommen.

Lågmält men bestämt kliver grabbarna från Gävle/Fagersta upp på scen och bränner av Kom, Kom, Kom som första låt. Redan här vrålar publiken med i texten på ett sätt att stämbanden riskerar att flyga ut ur halsen. Det här kommer bli en spelning som heter duga.

Att ha en otrolig scennärvaro och samtidigt inte säga ett ord till publiken är något som sångaren och gitarristen Erik Hillborg manövrerar med prakt. Den som sköter det återhållsamma mellansnacket är basisten Nils Dahlqvist; “vi har ju inte gjort det här på ett tag. Men ni har ju inte varit publik på ett tag heller, så vi gör det tillsammans”. Nog är de återhållsamma i snacket, men tillräckligt givmilda för att få igång publiken.

Några startkablar för publiken behövs i och för sig inte, folket är lyriska. Och nog är Solen en otroligt skicklig liveakt, de levererar sina vemodiga låtar med en otrolig kraft. Intensiteten trappas upp och halvvägs in i spelningen sprutar både svett och saliv från scenen och publiken överröstar hela bandet; till och med ett leende från Erik Hillborg lockas fram. Nog tycker de att det är kul, trots allt.

Hela spelningen är uppbyggd för ett klimax, de startar stabilt och höjer ribban efter varje låt. Det är gitarrsolon och fullt ös på trummor och bas, samtliga i fullständig symbios. När Estelle dras igång visar Solen musklerna på riktigt. Ursäkta franskan, men helvete vad de öser på. Mer svett, mer saliv, mer ös. Snabbare än ljuset far Solen fram som ett lågintensivt eldklot och de visar att de är en av de bästa liveakterna inom genren. Spela live är något de excellerar i.