En oerhörd talang som får oss att falla på knä

Esther, Popaganda

Recenserad av Ida Bongs Olsson | GAFFA

Med en röst av en ängel och vibrafonen i centrum är det dags för nykomlingen Esther att inta scenen på Popaganda. Klockan är 23:30 och redan innan hon äntrar scenen ligger en dimma av förväntning i luften; det är nämligen fullsmockat inne på Rivhuset.

Det är inte ofta en får se en artist där instrumentet är en förlängd och självklar del av den fysiska personen. Inte som det är för Esther i varje fall. I en tidigare intervju med henne sa hon: “på scenen är det jag och plankan”, vilket är en otrolig upplevelse att få skåda live; vibrafonen är inte en högerhand, utan bara en ytterligare del av henne och hennes skapande.

Med små danssteg och knäppande händer personifierar hon ordet “groovy”. Små nätta plinkanden på vibrafonen sammansmält med den unika rösten som kan få den tuffaste av de tuffa att brista ut i gråt är inget mindre än magiskt. Att få skåda en sådan oerhörd talang i början av en lång och fruktbärande karriär är en ynnest, vilket jag tror de flesta som var på plats kan skriva under på.

Ur låtkatalogen bjuder hon på bland annat Danger Stranger, Mechanical Heart och självklart Sleeping With A Parachute. Varav den sistnämnda är den med mest sväng i, högre tempo och publiken går från gungande till tassande danssteg, inte olikt Esther själv.

När jag först hörde Esther blev jag förundrad över förmågan hon har att kunna trollbinda sina lyssnare med minimala medel; alltså vibrafon, röst och trummor. När hon framför sin musik live är det inget undantag, utan snarare en förstärkning av det som hörs på skiva. Basen i varje låt är så djup att den känns ända in i ryggmärgen. Lite som i en raggarbil, fast behagligt.

Den allra bästa platsen för Esther att göra framträdanden på är nog trots detta, inte en lagerlokalsliknande byggnad ute i Slakthusområdet, utan på en mindre bar där publiken kan sätta sig ned, sluta ögonen och låta sig dras in i trolldomen hon lägger över oss. Är det någon som kan få oss att dricka the koolaid, så är det Esther.