Rutinerat, felfritt och lättsmält

Shout Out Louds, Popaganda

Rutinerat, felfritt och lättsmält

Recenserad av Ida Bongs Olsson | GAFFA

Felfritt, friktionsfritt, lättsmält. Ja, eller Shout Out Louds som de själva kallar sig. Här har vi ett rutinerat gäng som är så trygga med varandra att det omöjligt kan gå fel. Och det gör det inte heller; spelningen är rakt igenom väldigt, väldigt behaglig.

Men välbehag betyder inte att det nödvändigtvis väcker känslor, eller reaktioner för den delen. Shout Out Louds är en trygg klippa att luta sig mot, de vet vad de håller på med. De har ju ändå varit aktiva sedan tidigt 00-tal, så inget annat än professionalism förväntas av dem. Och framför Stora Scenen är det fullsmockat, folk har vallfärdat från hela området för att se bandet uppträda.

I låtar som … Very Loud och As Far Away As Possible sjunger publiken texten åt Adam Olenius och han behöver endast fylla i de luckor han behagar. Vem är egentligen personen i publiken som med armarna mot taker sjunger med i varenda låt? Jag noterar att många ser ut som Jack Werner, och Werner själv sa en gång i en intervju att han kallar sin musiksmak för “skandalöst osmaklig fill out”. Och det kanske säger något, om något. Att däremot påstå att Shout Out Louds är osmaklig fill out är att ta i, för så är inte fallet, men det är helt klart väldigt lättsmält och lättlyssnat.

Det som slår en under spelningens gång är vilket otroligt tajt, eller sammansmält ljud de besitter. Ingen gör fel, inte en ton slår fel, inte en enda textrad, ingenting. Det är felfritt. Adam Olenius är dessutom tacksam att se live, han har verkligen den berömda scennärvaron, som jag babblar så mycket om. Men där stannar det. Tacksamt, lättsmält och tryggt, är vad som bäst sammanfattar den stockholmsbaserade framgångssagan. Kanske är det en recension av det luddiga och korta slaget, men även det kanske säger något, om något.