Makthaverskan
För Allting

Patenterad postpunk med nya influenser

Album / Makthaverskan
Utgivning D. 2021.11.12
Daniel Andersson

Exakt fyra månader innan Luxury stängde portarna med en avskedsfest på Pustervik 2019 släppte Makthaverskan singeln Demands. Nämnda band är ett av Rasmus Hanséns, grundare av Luxury, mest framstående band och skivorna har nått stor framgång utomlands. I jämförelse med exempelvis andra musikexporter som Robyn eller Avicii är givetvis Göteborsgbandets framgång marginell – å andra sidan är gruppens musik ämnad att verka i de mer halvskumma postpunkkvarteren, dit huvudgatans bländande neonljus sällan tar sig.

För Allting är Makthaverskans fjärde album och det första att inte ges ut via Luxury. De föregående releaserna döptes efter ordningen de släpptes och det signalerar att medlemmarna har valt en annan väg än tidigare. Och det stämmer delvis. Bland de nya låtarna går det att höra blås, trummaskin och ett luftigare uttryck än tidigare. De tre avslutande spåren är starka poplåtar som är mer indiepop än dödspop. Det ska dock sägas att Makthaverskans debutskiva från 2009 också innehöll en hel del fina poptoner.

Att bryta med ordning och inte döpa denna skiva till IV ger känslan av att medlemmarna vill värna om det som varit – för mig blir det ett sätt att hedra minnet av Luxury.

Det som påminner om tidigare inspelningar är att Maja Milners sång är minst lika drabbande och slående som tidigare. Milner bär på en urkraft, rösten överröstar och det går inte att värja sig. Bandets patenterade gitarrer är också intakta, men samtidigt är tilltalet ofta ljusare, vilket gör att musiken inte känns lika dramatisk och hjärtskärande som tidigare. These Walls och Tomorrow påminner exempelvis mer om New Order än Joy Division.

I det stora hela är bandets musik intakt och de som trodde att producenten Hannes Ferm – soloartist under namnet Holy – skulle stöpa om bandet till ett psykedeliskt och experimentellt proggband behöver inte vara nervösa. Medlemmarna har emellertid närmat sig huvudgatans neonljus, även om de fortfarande skapar musik utifrån postpunkens traditioner.