G-Eazy
These Things Happen Too

Problemet är att du får exakt det du förväntar dig

Album / RCA
Utgivning D. 2021.09.24
Jakob Falkendal

Gerald Gillum mer känd som G-Eazy har släppt sitt fjärde album These Things Happen Too och co-foundat ett “cannabis and lifestyle brand” *paus för valfri reaktion* sedan vi såg honom sist. När han spelade på Annexet i Stockholm 2018 misshandlade han en ordningsvakt och fick böta 80 lakan. Det hade alltså inte varit svårt att avfärda G-Eazy som en hiphop-kliché, men han har gjort ett 19 låtar långt mastodontprojekt och artister som inte är arbetsskygga ska få kredd för det.

Låten Wanna Be Myself börjar med textraden “Somebody asked me, what do you have outside of music that really makes you happy? I thought about it and I ain’t have no answer.” Många av texterna är ren och skär gymnasiefilosofi och handlar om resan från ingen alls till stjärna, och att publikens jubel inte kan fylla hålet i bröstet. Han rappar om att han glömde svara på de sista messen från Mac Miller och att han inte vill sluta på samma sätt. Det är givetvis drabbande men formuleras inte på ett tillräckligt slagkraftigt eller naket sätt för att det ska bränna till på riktigt. Låten Faithful är en ostig Where Is The Love?-pastiche. Livet har varit fyllt av toppar och dalar och herregud vad mycket vi varit med om. Finsmakarna kommer höra att ackordvändan i låten är samma som i en annan minst lika högtravande låt, nämligen Same Love av Macklemore.

Å andra sidan rör det sig skivan igenom om ett kompetent hantverk. Det varken berör eller svänger på ett sätt som känns nytt, men G-Eazy gör inte heller mindre än vad som förväntas av honom. Snarare mer om man pratar kvantitet. Det är inte på något sätt ihopslängt som hastigast utan istället ett genomarbetat hiphop-album. Detsamma gäller produktionerna. Problemet är att man får exakt det man förväntar sig. Skivans starkaste spår är titelspåret. Sedan lär man sig formulan och resten av låtarna bleknar.