Comfort To Me

Punk-Drunk Love

Album / Rough Trade
Utgivning D. 2021.09.10
Daniel Horn

Amy Taylor står utanför en pub och vill komma in. Hon är lika full som kärleksfull. Hon är inte ute efter bråk.

Singeln Security, som den här scenen kommer ifrån, sammanfattar Amyl And The Sniffers hela musikaliska idé. Det här är ett band som kör på och skiter i hinder. Det är partymusik men stannar inte vid någon Andrew W.K.-pose om att “party hard”. Nej, skillnaden här är att man faktiskt kan kombinera de där totala stormarna som går runt i huvudet när man är kär, kåt, förvirrad, förbannad över kvinnors utsatthet men samtidigt vill festa på utan tanke på konsekvenser. Mitt i det där ruset och kaoset står Amy och deklarerar att hon bara kommer med goda vibbar. Det är nästan så att hon försöker intala det för sig själv och för vakten till puben och för oss som lyssnar. Och det är så relaterbart att hälften vore nog.

Sen kan ju den där ovanstående puben och vakten vara en omskrivning för en person du är kär i men som inte vill släppa in dig, in i sitt hjärta och hjärna. Eller så handlar det helt enkelt om en jävla suparkväll. Det är lite så man som lyssnare får tackla Amyl And The Sniffers – vi snackar flertydig och mångbottnad pubpunk som aldrig blir klyschig, konstlad eller pretto, och som inte heller ska analyseras sönder. Det är vad det är och som bruksmusik för när man behöver rensa ut öronen på all skit och radioskval fungerar även den här skivan ypperligt.

Har du sedan tidigare stiftat bekantskap med hockeyfrillorna från Melbourne kommer du upptäcka att allt är sig så gott som likt. Inledningen med Guided By Angels, Freaks To The Front, Choices, nyss nämnda Security och Hertz är en sexstjärnig pubpunk-smocka och givetvis går det inte att hålla upp en sån energi hela vägen ut även om albumet landar på smakfulla 34 minuter. Men i det stora hela går det inte att bli besviken på uppföljaren till det självbetitlade albumet från 2019.

Så släpp in Amy & co. Du lär inte ångra beslutet.