Nektar
The Other Side

Ingen nektar för själen

Album / Esoteric Antenna
Utgivning D. 2021.10.29
Ieva Kisieliute

Du står på en knastertorr gräsplan i Norje. Solen gassar. Din mun är en öken och din nacke håller på att förvandlas till bacon men du rör dig inte ur fläcken. Blicken är låst vid Rick Wakemans fingrar på hammondorgeln medan själen slungas med i de repetitiva riffen.

När progressiv rock är som bäst är den som en drog. Tyvärr är The Other Side varken särskilt progressivt eller särskilt rockigt. På sin höjd är det som paracetamol, i form av brustabletter som doftar svagt av WC-anka. Journey To The Centre Of The Eye, Nektars debutalbum från 1971, var en instrumentell käftsmäll och bidrog till bandets kultstatus. Ian Curtis fångades på bild klädd i en Nektartröja långt innan han blev sångare i Joy Division. Men det var då. På äldre dagar har Nektar övergett det instrumentella och fyllt låtarna med tveksam lyrik. I inledningsspåret I’m On Fire rimmar de “fire” på “desire” och “higher”, och jag kan komma på minst tre låtar till med samma titel och samma grötrim som uppnår en större verkshöjd. Titelspåret Love Is/The Other Side är 17 minuter långt i sann progressiv anda, men taktbytena som staplas på varandra blir i längden drygare än Yes. Det enda som påminner om kultbandets glansdagar är Drifting

Albumet släpptes redan i början av 2020 men har nu kompletterats av en DVD som dokumenterar inspelningsprocessen. Även om det är charmigt att se grånande herrar leka med gitarrer räddar bonusmaterialet inte albumet och besvarar inte heller min fråga: varför heter avslutningsspåret Y Can’t I B More Like You? Flörtar Nektar med tanken att en dag ge sig ut på turné tillsammans med Slade? Om de gör ett stopp på Sweden rock får jag väl åka dit och omvärdera läget.