Lana Del Rey
Blue Banisters

Tårar regnar över en vild eld

Album / Polydor
Utgivning D. 2021.10.22
Jim Knutsson

Artisten Lana Del Rey personifierar på ett sätt USA genom sin filmiska, melankoliska och glamorösa popmusik där hon utforskar teman som romantik, men genom tragiken av den. Med tanke på att hennes nostalgiska referenser är till popkulturen och 50- och 60-talets americana hade en release på USA:s nationaldag 4 juli varit given. Men vi fick hennes andra albumsläpp för i år först när höstlöven faller.

I höstas släppte Lana sin debutbok Violet Bent Backwards Over The Grass i form av poesi och hennes poetiska ådra är ovärderlig på detta album, i vanlig ordning. Med en svag doft av country sjunger hon över långa, lugna och enkla ljudlandskap om den första kärleken och att upptäcka sig själv i ett decennium som skriker efter aktivism. Pianot agerar förankringen medan Lanas texter löper vilt som en eld som inte går att släcka. Låt dig inte luras av den sockersöta ytan för det finns ett djup i besvärligheten, som den frånvarande fadern som är närvarande i lyriken. Musiken är bekväm medan lyriken tillskriver lugnet till drogerna och den hemska världen har aldrig framstått som vackrare.

Detta ska vara ett nytt kapitel i Lanas karriär men enbart i detaljerna, för annars är det mesta sig likt, i bilden som målas upp och hängs upp på väggen för världen att skåda. Lana är inte rädd för att sjunga om sin ansträngda relation till föräldrarna under uppväxten. Trots den glamorösa ljudbilden är det John Deere-traktorer, en öl i handen, en smärta i själen och lantlig miljö som besjungs ihop med systerskap.