Både glänser och förvirrar på hemmamark

Jonathan Johansson, Plan B, Malmö

Både glänser och förvirrar på hemmamark

Recenserad av Fredrik Söderlund | GAFFA

Pandemin gjorde att Jonathan Johanssons konsert tvingades skjutas upp ett år. Nu står han vigorös och revanschsugen på ett slutsålt Plan B i Malmö. Att stå på en konsert med en sån uppslutning känns smått overkligt. Uppenbarligen för hemmasonen Johansson också. Han är uppenbart rörd. Svartklädd och pinnsmal. En Nosferatu, fast med ett kors runt halsen. En syntpop-vålnad i det vita ljuset. Till en början låter allt bullrigt och skevt på en plats som kanske inte är riktigt avsedd för den kliniska perfektion jag helst förknippar artisten med. Karisman och tvåvägs-kärleken mellan honom och publiken tar dock över efter några låtar.

Johansson har ofta en förmåga att kombinera vemod med eufori och att fånga den bitterljuva känslan. Gråten i halsen brottas med leendet på läpparna. Han vågar också vara skamlöst pretentiös och gör det på samma stilfulla sätt som Jocke Berg en gång lyckades med.

Är Du Passionerad? med sin paradtextrad “Flexa musklerna om du är weak” är fortfarande ett perfekt exempel på när Johansson är som bäst. Den galopperande och stegrande strukturen i låten. En intensitet som sakta byggs upp. Sångarens både vädjande, upplyftande och uppgivna röst i centrum. Det blir också en av kvällens höjdpunkter. Konsertens mest oväntade ögonblick är när han förvandlar Malmö-skildringen Alla Helveten till en snygg tryckare doppad i 100 kilo patos.

Senaste singeln Klipporna Är Fortfarande Varma är den finaste låten Johansson har skrivit på flera år. Inspirerad av ett moment där han hörde Beethovens sjunde symfoni genom ett öppet fönster har han skrivit en ballad om att fånga en stilla stund, att gå och insupa den omkringliggande miljön eller att längta efter något större. Ikväll sjunger han den medan scenen badar i grönt och andetagen i publiken är djupa.

Enligt mig har Johansson haft en brokig väg sedan andra albumet Klagomuren, som fortfarande är det melodiösa mästerverket. Givetvis dyker definitiva pärlor upp här och var, men konstanten har saknats. Det blir också tydligt ikväll när den slutgiltiga urladdningen kommer. De tidiga singlarna har en magi och kraft som fortfarande håller en i ett unikt grepp. Han ber oss att spetsa våra känselspröt och sinnen inför finalen. Det är lätt att följa hans önskan i vad som blir en kväll som pendlar mellan tomgång och mästarklass.