Ossler
Regn Av Glas

Nästan perfekt

Album / St4s
Utgivning D. 2021.10.29
Mathias Skeppstedt

När meteoriten som utrotade dinosaurierna slog ner i Mexiko var nedslaget så enormt att det började regna glas över jorden. Och det är svårt att komma med en bättre bild av Osslers nya skiva Regn Av Glas. Något så skört och vackert som regnar ner över totalt kaos och ödeläggelse, vackra sköra toner och röster som blandas med skrikande överstyrda gitarrer och tunga suggestiva rytmer.

Pelle Ossler spelar en skånsk storstadsblues som inte låter som någonting annat. Han lyckas på ett helt unikt sätt blanda det där vackra och ömtåliga med gitarrtoner som grävts fram ur iskall, svart skånsk lera. Ta singeln Rotterdam som exempel, en låt som inte övertygade mig alls när den släpptes efter två helt fantastiska singlar, men som i slutet på plattan direkt efter den totalt överstyrda urladdningen i Aska kommer som balsam som lugnar och berör. Den har nu vuxit till en av mina favoriter tillsammans med Hundarna Från Babylon och mästerverket 16.45 I Smittans År.

Men det är svårt att peka på favoritlåtar när Ossler skapat ett dubbel-album som verkligen känns som en helhet. Visst, vi får låtar och de ligger i en viss ordning, men Regn Av Glas är ett musikstycke som ska upplevas som en helhet från början till slut.

Med Regn Av Glas har Pelle Ossler till slut släppt lös gitarren samtidigt som han omfamnat tystnaden, och troligtvis skrivit sina bästa texter hittills. Plattan är nog närmast Desorienterad samtidigt som den inte låter som den skivan alls, det enda som är säkert är att det är Osslers bästa platta hittills och att han inte är störst i Sverige är en förbannad skandal.

”Ge mig mer vin i glaset, högre volym, en större gitarr och en guldkostym”.