Primal Scream
Demodelica

Skalar av mästerverket och skapar en ny ändlös fest

Album / Creation
Utgivning D. 2021.10.15
Jim Knutsson

Det är nu 30 år sedan Primal Scream och skivbolagschefen Alan McGee på Creation Records gjorde en gemensam djupdykning ner i droger och den då relativt nya och växande musikgenren acid house. Spriten i barerna på nattklubbarna blev ersatta av droger på toaletterna och den enda vätskan som intogs var vatten för att orka dansa i ändlösa dagar. Ett av 90-talets mest ikoniska album, Screamadelica, uppstod ur denna eviga fest och alla skulle förenas kring dess unika ljudbild.

Nu släpps låtarna från albumet i demoversioner och avskalade Damaged visar fortfarande prov på vilka musikaliska poprötter de kom från, vilket även sipprade in i små doser på Screamadelica. Medan olika versioner av Don't Fight It, Feel It visar hur de letade sig fram till det nya originella soundet som blandade rock och dansmusik med psykedelia.

Det är uppfriskande att få höra det mästerliga albumet i en ny tappning, även om det aldrig kan bli sönderspelat i sin originalform heller. Det är som att åter bli inbjuden till en fest som hände för 30 år sedan, men där minnena i vanlig ordning inte stämmer överens med vad som egentligen hände där och då. Där är tillräckligt mycket kvar i grunden för att man inte ska känna sig desorienterad, samtidigt som där är tillräckligt mycket nytt för att det fortfarande ska kännas intressant att utforska.

Förfesten, festen, efterfesten och dagen efter finns alla här representerade i en och annan form. Och även om det bara är inbitna fans som är bjudna till festen, så hindrar det inte den objudne att upptäcka storheten i Screamadelica genom dess demoversioner.