Felicia Takman
Alla Gör Slut

Konsumtionsklar kvalitetspop

Album / Universal
Utgivning D. 2021.10.29
Ieva Kisieliute

Det har gått inflation i svenska poptjejer. Häromdagen pratade jag med en kompis om vad hon tyckte om Felicia Takmans musik. ”Jag älskar Håll Käften Och Försvinn”, sa hon. ”Men det är ju Myra Granberg”, svarade jag. I sitt stora genombrott Dunka Dumma Hjärta Dunka är Felicia Takman inne på samma spår när hon erkänner att hon ledsnat på svensk pop innan hon ens hunnit släppa nåt. Och sanningen är att Takmans debutalbum lika gärna hade kunnat misstas för Veronica Maggio, eller någon annan tonsäker svensk tjej som besjunger trassliga relationer, trapphus och fester och som inte drar sig för extralånga ååå:n.

Men är det så fel?

I en intervju med GAFFA hösten 2020 berättar Takman att hon inspirerats av svensk musik från 2010-talet och att hon siktar på ett slags retrosound. Och det lyckas hon med. Det räcker med kompet på Fråga Snällt för att jag ska förflyttas till sommaren 2010, då Från Och Med Du med Oskar Linnros spelades på repeat. Det känns inte ens retro. Det känns äkta. Texterna följer också den svenska poptraditionen och angränsar till diskbänksrealism, men det är också det som skapar relevans. Alla som någonsin gjort slut förstår vad som menas med att ”undvika platser som var mina” i Idiot, precis som att alla som någonsin suttit kvar sist på en fest kan relatera till ”snart vaknar fåglarna utanför” i Nåt Dumt.

Styrkan med svensk pop, och även med Alla Gör Slut, är att det just är pop och på svenska, så man omedelbart kan ta till sig den. Den typen av musik är inte ämnad för att samla damm i ett vitrinskåp och plockas fram vid högtidliga tillfällen. Den är gjord för att konsumeras medan den är färsk, gärna högt och tillsammans med andra. Och vem vet, om tio år kommer någon kanske att blicka bakåt på 2021 och hösten då Alla Gör Slut spelades på repeat?