Parquet Courts
Sympathy For Life

Groove-tänket är tydligare än någonsin

Album / Rough Trade
Utgivning D. 2021.10.22
Daniel Andersson

Parquet Courts grundades i Denton – en småstad i nordöstra Texas. Denna bakgrund märks dock inte i bandets musik och inget av detta kan vara tydligare än på kvartettens sjunde fullängdare Sympathy For Life

Vid starten för över tio år sedan – minns att alla pratade om andra skivan Light Up Gold från 2012 – skapade bandet explosiv lo-fi-punk. Musikpressen skrev ständigt om musik från Brooklyn och Parquet Courts stod högt i kurs hos de flesta skivsamlare. Redan vid denna tidpunkt hade medlemmarna anammat sin nya hemstads uppkäftiga och urbana framtoning. Tio år senare pratas det fortfarande om Parquet Courts och där andra Brooklyn-älsklingar fallit i glömska, är gruppens musik fortfarande på var mans läppar. Och 2021 andas produktionen mer New York än någonsin, där dansrytmer, skruvade infall och funkgitarrer är norm istället för undantag.

Andrew Savage och de övriga medlemmarna har dock inte glömt punkrötterna, och det märks framför allt i låtarna Homo Sapiens och Black Widow Spider, men de konstnärliga och dansanta tendenserna går att hitta även här.

Stora delar av Sympathy For Life vilar tungt på Talking Heads, men även Hacienda-band som Primal Scream och Happy Mondays är tydliga influenser. Transformeringen har pågått en längre tid – nu är dock groove-tänket tydligare än någonsin och det är inte särskilt förvånande när William Onyeabor-liknande Zoom Out ger bongotrummor en framträdande roll.

För det mesta är det en hisnande upplevelse att ta del av Parquet Courts nya skiva, där trippig italiensk filmmusik varvas med blippiga syntljud. Ibland blir dock musiken lite väl lik influenserna, vilket sänker betyget. Det är emellertid svårt att inte imponeras av bandets lekfullhet och experimentlusta.