Marissa Nadler
The Path Of The Clouds

Nyansrik musik som överraskar

Album / Bella Union
Utgivning D. 2021.10.29
Daniel Andersson

Boston-baserade Marissa Nadler har med utgång i TV-serien Unsolved Mysteries skapat en samling låtar som pendlar mellan verklighet och fantasier, där nutid och dåtid blandas om vartannat. Emellanåt blir musiken aningen intetsägande, men i det stora hela går det inte att slita sig från albumets blandning av mördarballader, historiska berättelser och rena fabuleringar. Allt mellan 1962 års Alcatraz-rymning till drömmar om att ha övernaturliga krafter avhandlas under resans gång.

Nadler har varit aktiv som musiker i över 20 år och genom hela karriären har musiken beskrivits som vemodig, hypnotisk och drömsk. Samtliga av dessa attribut går att applicera på Nadlers aktuella skiva The Path Of The Clouds, men det framgår redan vid öppningsspåret Bessie Did You Make It att musiken har tillåtits att ta nya vägar och det beror främst på den rika ljudbilden, där elharpa, synt och distad gitarr skapar en helt annan atmosfär än den avskalade musik som oftast förknippas med nämnda 40-åring.

Även om upphovsmakaren står som ensam producent är The Path Of Clouds kantad av intressanta gäster och bollplank. Simon Raymonde – grundare av skivbolaget Bella Union och före detta medlem i Cocteau Twins – är med på ett flertal låtar och adderar med största säkerhet till skivans svala stämning. En annan viktig ingrediens är Mary Lattimores effektfulla och stämningshöjande harpa.

Akustiska element finns kvar, men de är inte alls lika framträdande som på exempelvis 2018 års For My Chimes eller aktuella coverskivan Instead Of Dreaming. Ljudbilden är långt mer varierad än tidigare och musiken känns organisk istället för strängt orkestrerad. Ett piano kan flimra förbi, en medryckande basgång får en att lyssna extra noga och plötsligt hörs ett spöklikt skratt i bakgrunden. Många gånger är en artist lika förutbestämd som klockan, men på denna egenproducerade skiva överraskar Nadler.