Amason
Galaxy II

Känslan av att bli vaggad i en stor, trygg och varm famn

Album / Amasonason
Utgivning D. 2021.11.05
Alexandra Lovén

Likt ett långkok på spisen har Galaxy II ­– den andra delen av Amasons dubbelalbum – fått puttra och reducera ner för att nå sin fulla potential. Och nått sin fulla potential, det har det till stor del gjort.

Albumet inleds starkt med det dansanta, rymdflörtande spåret The Kluski Report som får både en och annan dansnerv att rycka till. Tätt därefter följer en av plattans bästa låtar, Picture Seas, en låt som inte bara gästas av ultrageniet Seinabo Sey, utan dessutom backas upp av en bakgrundskör som tillför en sådan maximal dramatik att avsaknaden av trummor och bas (som annars är lite utav Amasons signum) inte gör något annat än glädjer en.

Förutom dansnerver och dramatik väcker albumet även andra känslor. Inte som när föräldrarna skulle bort på fest när man var liten, och man själv var en trygghetsknarkare, utan mer känslan av att bli vaggad i en stor, trygg och varm famn. Detta åtminstone när Amanda Bergman är på micken. Ingen skugga ska falla över Gustav Ejstes, men tyvärr blir det mer likt nyss nämnda föräldrar-ska-bort-på-fest-känslan när Ejstes röst tar vid på tredje spåret Fanns Det Förut Finns Det Nu. Det är dock inte länge läppen behöver hänga, för när nästkommande syntpoppiga och 80-talsrymdflörtande spåret Oscillating Love drar igång är Bergman tillbaka igen. Och allt är glömt och förlåtet.

Så även om vissa låtar upplevs som tydliga stilbrott som stör både rytm och flyt är Galaxy II i sin helhet ett välutformat album med välskrivna texter och en rik ljudbild. Det bekanta vemodet och den melankoliska kärnan som förknippas med Amason är lika närvarande som alltid – och den, den hoppas jag aldrig ska gå förlorad.