ABBA
Voyage

En resa från dåtid till nutid

Album / Universal
Utgivning D. 2021.11.05
Jonas Appelqvist

Det har runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan ABBA senast släppte ett album. Knappt 40 år har gått sedan de bestämde sig för en paus 1982, en paus som inneburit stora succéer på världens musikalscener för vissa och en tillvaro i skymundan, långt från strålkastare, turnéer, kameror och uppmärksamhet för andra.

ABBA är inte ditt vanliga popband, ABBA är en industri och en rättmätig institution och hur jag än skulle vilja närma mig Voyage som enskild skapelse går det inte att bortse ifrån historien. Den som berättar om Björn, Agnetha, Benny och Anni-Frid och hur de cementerade sig som Sveriges största band genom tiderna. Den som innehåller mångmiljardproduktioner från Hollywood baserade på låtar skrivna för flera decennier sedan, Madonnas förkärlek till kvartetten och den odödliga låtskatten som fortsätter omfamnas av generation efter generation.

Att detta album, det nionde studioalbumet, har ett legacy att leva upp till är med andra ord årets underskattning.

Och nu, så här med facit i hand, visar det sig att huvudsakliga låtskrivarna Björn Ulvaeus och Benny Andersson har tagit pressen inför att starta upp ett sådant här projekt med sådan kylig ro att en misstänker dem för att vara helt avstängda, oavhängiga det som har varit och det som komma skall. Men förmodligen inte givetvis, fullblodsproffs som de är.

Voyage ska ses som uppföljaren till The Visitors och inget känns mer naturligt faktiskt. Och vi har Agnetha Fältskog och Anni-Frid Lyngstad att tacka för detta, två sångerskor som förvaltar sitt eget arv genom att bjuda på bländande prestationer över lag. Det må låta klyschigt men det är som om tiden stått still inne i Riksmixningsverket när dessa tio spår sattes på pränt.

Maktdemonstrationen i att behålla ABBA-soundet intakt är fascinerande och mer imponerande är det när suggestiva och dovt dansgolvsflörtande Keep An Eye On Dan uppenbarar sig halvvägs in i albumet, dess absolut bästa och mest intressanta spår. Dessförinnan får vi bland annat stifta bekantskap med bombastiska förstasingeln I Still Have Faith In You, taktfasta When You Danced With Me och korta och smäktande Little Things (som jag förutspår kommer ingå i julens repertoar framöver, utan tvekan).

Tredje singeln från albumet, Just A Notion, gör ingen hemlighet i att flörta med dansbanorna men har så pass mycket ABBA i sig att den inte blir någon sådan pastisch. Skriven och inspelad redan 1978 och skulle förmodligen platsat på Voulez-Vous om den inte blev struken där och då, nu återuppstånden med nyinspelad grund men med sångmelodierna som de skrevs och spelades in från början. Och tiden står än en gång still.

Voyage har ett par spår som inte lyfter till de höjder som nyss nämnda låtar befinner sig på, avslutande låttrion har inte riktigt förmågan att trollbinda, kan inte knyta ihop säcken. Men herregud, det är småsaker i sammanhanget.

ABBA är tillbaka.