Mia Skäringer
Maria

Dreamteamet når inte ända fram i kändisdebut

Album / PIAS
Utgivning D. 2021.11.12
Ieva Kisieliute

När en kändis debuterar inom ett nytt område är det svårt att inte undra om en vanlis hade kommit undan med samma material. Ännu svårare blir det när det står en hel armé av skickliga låtskrivare, producenter och musiker bakom materialet, här i form av bland annat Molly Sandén, Annika Norlin, Ane Brun och Oskar Humlebo (Moto Boy). Inte nog med det så är det Nina Persson som körar och Christian Eigner (Depeche Mode) som spelar trummor. Med ett sånt monsterteam kan det inte bli annat än perfekt. Eller?

På vissa av låtarna lyser låtskrivarens egen identitet igenom lite väl mycket. Aldrig Nu skulle behövt en Oscarsvinnande röst för att lämna ett avtryck. Your Biggest Fan känns i sin tur som en överbliven Hello Saferidelåt, vilket inte är något negativt i sig – men det är en omväg att lyssna på Mia Skäringer om det är Annika Norlin-soundet man vill åt. Däremot uppstår det ren magi när Skäringer själv får ha ett finger med i textskrivandet och framför allt när Humlebo får stå för musiken. Längtan greppar tag i en lika hårt som de största 80-talshitsen och har samma unika blandning av förväntan och desperation som känslan av att stå i kö till stadspuben i höstdimman, när det gått maskor i strumpbyxorna och mascaran har runnit men hjärtat är fullt av hopp. Nej, den kommer kanske inte att spelas när stans enda sportbar tonar ner belysningen och möblerar om för dans, men väl i bilen hos en nybliven varannanveckaförälder som precis lämnat ungarna hos sitt ex eller i köket hos den som själv drömt om att bli popstjärna men istället stretar på inom Försäkringskassan.

Hade en vanlis kommit undan med samma material? Vi kommer aldrig att få veta svaret, men jag är övertygad om att nyckeln till framgång stavas Oskar Humlebo.