Radiohead
Kid A Mnesia

Skelettet av en paranoid och argsint reaktion på framgång

Album / XL
Utgivning D. 2021.11.05
Jim Knutsson

Mästerverket OK Computer skapade så mycket uppmärksamhet för Radiohead i slutet av 90-talet att i synnerhet Thom Yorke kraschade mentalt. Istället för att ta emot applåderna blev reaktionen paranoid och argsint. I denna ohälsosamma miljö gav bandet upp idén på att försöka överträffa föregångaren. Enda vägen ut var att återskapa sig själva som band på uppföljarna Kid A och Amnesiac, som lika väl kunnat resultera i ett dubbelalbum om man ser till den elektroniska ljudbilden.

Om OK Computer var en framtidsbild var uppföljarna den dystra och skrämmande framtiden. Experimenten avlöste varandra på albumen som nu firar 20 respektive 21 år, och ofta gick låtskrivandet vilse i dem. Idioteque och Like Spinning Plates är de stora undantagen som både är briljanta experiment med starkt låtskrivande i botten. Och det sistnämnda visas upp på detta trippelalbum vid namn Kid A Mnesia, innehållandes de båda inåtvända studioalbumen samt en tredje skiva med tidigare outgivna inspelningar från den eran.

Nyss nämnda Like Spinning Plates blir strippad på alla experiment och fram träder en vacker och atmosfärisk pianoballad. Tyvärr medföljer även många meningslösa fragment som de inte ens har orkat bemöda sig att ge titlar, och enbart stråkarna till Pyramid Song – vilket kanske är mer intressant för en producent att plocka ut än för en lyssnare att lyssna till.

Thom Yorke får sin vilja igenom när hans avskalade demoversion vid pianot av B-sidan Fog får se dagens ljus. Tidigare nakna True Love Waits hittar i motsats hem i det mörka men vackra experimentet Pulk/Pull. När vi får bevittna skelettet till Radioheads uppmålade skrämmande dåtid.