Hypocrisy
Worship

Allmän undergångskänsla i stabil melodisk döds-platta

Album / Nuclear Blast
Utgivning D. 2021.11.26
Amelie Schenström

”Jag vet verkligen aldrig vad Hypocrisy-fans vill ha av Hypocrisy” har frontmannen Peter Tägtgren sagt men i vilket fall har nya albumet Worship landat helt rätt; detta är väldigt mycket traditionell Hypocrisy.

Bandet är sedan tre decennier en av Sveriges bärare av den klassiska melodisk death metal-genren och därvidlag behöver heller ingen bli besviken på det 14:e albumet. Peter Tägtgren och hans mannar gör precis det som är förväntat, inget revolutionerande men detta känns ändå fräscht och uppdaterat för år 2021. Mannarna är i det här fallet de sedan länge medverkande musikerna Mikael Hedlund på bas och trummisen Horgh.

Något egentligt genomgående tema för albumet är svårt att finna, de tre första singlarna/videorna mixar teman som överkonsumtion av piller och psykofarmaka (Chemical Whore), sci-fi-tema med Mayamytologi (Children Of The Gray) och en ren zombieslaskhistoria (Dead World). En allmän känsla av undergång och apokalyps är dock allestädes närvarande. Och som Tägtgren själv sagt är kanske tiden nu vid utgivningen, efter två år av pandemi, än mer lämpad för den känsla albumet sprider än för några år sedan då han började skriva de första låtarna till albumet. Nämnda Dead World är för övrigt ett bidrag i huvudsak skrivet av Peter Tägtgrens son Sebastian Tägtgren, något som ofta genom åren varit förbehållet frontmannen själv.

Skivan har gott om tyngd och groove, snabba låtar blandas fint med mellantempo och de lite långsammare. Ett album med variation, välgjort och välproducerat. Kanske inte det allra mest nydande inom metal som släpps i år men Worship är en fin platta till samlingen av Hypocrisy-verk och svensk melodisk döds.