Alba August
I Still Hide

En artist och skådis som vill släppa kontrollen

Album / Universal
Utgivning D. 2021.11.12
Ernst Adamsson Borg

Att skådespelare ger sig ut på en tur i musikens snårskog är egentligen inget ovanligt. Under Hollywoods glansdagar sjöngs det friskt och resultaten, ofta sammankopplade med en film, gavs ut på skiva, inte minst märks Judy Garland. Under årens lopp har otaliga tagit steget från duken till vaxet, med blandade resultat. Bruce Willis, Scarlett Johansson och Kevin Costner är väl några som borde hållit sig från skivnålens kritiska svarvande. I Sverige är det lite mer ovanligt, men 2021 nås vi av beskedet att inte färre än två skådespelerskor gör ett försök på topplistorna: Alba August och Mia Skäringer. För nu håller vi oss till en – Alba Augusts debutalbum I Still Hide

Tillsammans med producenten Tobias Fröberg har hon skapat en förhållandevis stor och tidvis slående ljudbild, inte sällan med syntar som skulle kunna dykt upp på något av Cyndi Laupers verk från 80-talet, men med en framtoning som vill vara mer seriös, nästan så allvarlig att den kan dra åt Kate Bush. Sånginsatserna är i grunden goda, även om de bitvis grumlas av en mastig produktion.

Av albumets totalt tio spår återfinns sex av dem redan i etern, vilket inte bjuder upp till en uppsjö av överraskningar. Men det blir ändå tillräckligt för att hålla uppe intresset för uppleva I Still Hide som en ganska okej popskiva, även om hennes eget citat: ”Hela min resa i att börja göra musik har handlat om att släppa kontrollen”, kanske inte riktigt når fram hela vägen. Texterna är greppbara och kretsar kring såväl kärlek som att plötsligt stå ensam kvar. Tidvis spelas korten dock lite väl säkert och den brinnande nerven uteblir, men man får erkänna att Killing Time är som ett potpurri av musikaliska influenser som alla enas i att göra de dryga tre minuterna värda att spela ett par varv.