Bill Callahan & Bonnie Prince Billy
Blind Date Party

Ett lyckat svar på en komplicerad verklighet

Album / Drag City
Utgivning D. 2020.12.10
Daniel Andersson

Drag City-profilerna Bill Callahan och Bonnie Prince Billy har som många andra artister haft det svårt under coronapandemin och vi som musikkonsumenter har fått ta del av olika karantänprojekt. Kvaliteten har varierat, men Callahan och Billy tillhör de artister som lyckats allra bäst. Deras vänskap och stora kontaktnät har resulterat i utmärkta coversamarbetet Blind Date Party

Tillsammans har de spelat in 19 coverlåtar, men det har inte uteslutande varit ett samarbete mellan två isolerade musiker som skapat musik för att fördriva tiden. Arbetet har varit långt mer omfattande. Den förenklade versionen; Callahan och Billy satte sig ner, valde ut en personlig favorit och spelade in. De mejlade låten till en av sina musikvänner som fick sätta sin prägel på inspelningen – helt utan direktiv – och sedan skickades den tillbaka. Och till varje släpp skapades en unik video, samt ett DIY-doftande skivomslag.

Det är oklart om målet var att ge ut ett helt album – oavsett fungerar låtarna bra tillsammans. Duons första inspelning, en tolkning av Cat Stevens The Blackness Of The Night, släpptes 1 oktober 2020 och det är just denna som inleder skivan. Originalet gavs ut 1967 och i likhet med de flesta val på denna fullängdare tillhör inte låtarna någon av artisternas mest kända inspelningar. Nämnda coverversion har bearbetats av Azita och slutresultatet är en drömsk americana-ballad, präglad av en varm och behaglig syntmatta.

Bland artistsamarbetena på detta album hittas ikoner som Iggy Pop och Leonard Cohen, men även mer obskyra personligheter som Johnny Frierson och Michael Burton. Det breda urvalet gör att en som lyssnare ges chansen att hitta nya favoriter. Allt är givetvis inte klockrent, men högstanivån är riktigt hög. Det märks att låtarna har behandlats med kärlek.

I backspegeln, när åren 2020-2021 ska sammanfattas, kommer de flesta coronaprojekt att vara bortglömda, men förhoppningsvis har framtidens kulturpersonligheter den goda smaken att lyfta fram Blind Date Party som ett lyckat svar på en komplicerad verklighet.