Thåström
Dom Som Skiner

Rockstjärnan som växte upp och blev poet

Album / Razzia
Utgivning D. 2021.11.12
Janne Hallman

Vår störste punkikon, och landets enda riktiga rockstjärna, blommar på sitt tionde soloalbum ut som en fullfjädrad poet. Musiken är inte så viktig längre, kanske har den inte varit det på många år. Det är orden som betyder nåt, och framför allt hur han levererar dom. Ingen annan skulle med samma pregnans kunna pratsjunga om att gå ut med soporna, grannens obegripliga tirader eller gilla att lyssna på Sandras 80-talshit Maria Magdalena. Eller lika obehindrat slänga sig med litterära kultfigurer som Bulgakov och Hans Fallada.

Musiken är mer syntig denna gång, delvis beroende på att gitarristen Pelle Ossler inte ingår i hans kompband längre. När hans omisskännliga och intrikata gitarrkrevader och slingor inte är med längre, så blir musiken mer anonym. Många låtar går i moll och är långsamma som flytande lava. De bästa spåren är de med lite mer fart i, som Isbergen, Gyttjebrottaren och Dom Du Behöver, där musikens energi och Thåströms raspiga röst fungerar i briljant symbios.

Men som sagt, han är inte en rockstjärna längre, eller inte bara; han är en lyriker med tydliga influenser från Bruno K. Öijer, den svartklädde poeten vars sceniska uttryck i självaste Nationalencyklopedin beskrivs som  "manierat men suggestivt". Precis som Thåström själv.

Förutom den maskinella ljudbilden har 64-åringen från Högdalen, numera Berlin-bon, anlitat Titiyo på första singeln Papperstunna Väggar och First Aid Kit, som körar på inte mindre än tre sånger. Det ger en lyckad balans till den dystra miljön och kontrasten mellan systrarna Söderberg och Thåströms ärrade stämma i Isbergen och Södra Korset blir ett stämningsfullt, nästan sakralt möte.

Det bästa med Dom Som Skiner är dock att det betyder turné nästa år, och flera av låtarna på albumet kommer att bli storartade, magnifika och gåshudsframkallande. Precis som Thåström själv.