Barbarisms
Another Introduction

När passionen inombords skriker efter mer än ett vardagsliv

EP / Payment
Utgivning D. 2021.11.26
Jim Knutsson

Den musikaliska resan längs med mjuka och böljande lo-fi, folk- och indielandskap börjar i en tågkupé i tredjeklass. Där den amerikanske låtskrivaren och sångaren Nicholas Faraone i ett stressande tempo gör en fysisk resa världen över för att kunna hitta en mental plats och tillstånd för tankarna att kunna vila i. Ett sökande som gärna sker i en flykt av alkohol, med en önskan om något mer än ännu en patetisk fylla.

Det i övrigt svenska bandet Barbarisms återintroducerar sig nu genom ett flertal kommande EP-släpp där Another Introduction är först ut. Uttråkning och förfall är en del av temat i dessa splittrade låtar från olika tidsperioder i bandet som ändå kommer samman till en enhet i slutändan. Det är som att låtarna själva medvetet har gjort valet att bli övergivna tidigare för att nu tillsammans kunna sammanstråla.

Medan Nicholas försöker bestämma sig för vilken riktning han ska ta i livet väljer han till slut att inte ens välja mellan de två olika liven som erbjuds. Den lantliga countrydoften av lera och koskit smutsar ner den annars finstämda musiken på ett välbehövligt sätt, och den gnolar sakta på som en lunkande tur på en hästrygg i solnedgången medan man visslar med.

Nicholas plågade och grubblande ande svävar hela tiden ovanför den avskalade akustiska ljudbilden. Och även om han inte själv kan ge några löften kan jag lova dig att du inte slösar bort ditt liv om du ger dig själv tiden att upptäcka detta band. Denna EP är nämligen soundtracket till när en promenad utan mål eller en buss mot vart som helst inte hjälper. När passionen inombords skriker efter mer än ett vardagsliv.