Adele
30

En röst som inte går att värja sig mot

Album / Columbia
Utgivning D. 2021.11.19
Sara Karlsson

19, 21, 25 och nu 30 Adele fortsätter att namnge sina album efter åldern hon hade då hon inledde arbetet med dem. En länk till 25:an smyger hon in i outrot till inledningsspåret Strangers By Nature där hon tar upp melodin från tidigare plattans avslutningslåt.

Den nya förstalåten markerar något annorlunda i Adeles sångkatalog en tillbakalutad barlåt med svepande stråkar. Skriven ihop med Oscarsvinnande (Black Panther) Ludwig Göransson inspirerades hon av Renée Zellwegers Judy Garland-film. När den tonar ut konstaterar hon: “AIright then, I’m ready!”

Om man undrar vad hon är “färdig” att göra, ger sångerna som följer svar. Hon har till och med påstått att den nya låtlistan utgör en kronologisk ordning av händelser i hennes liv. Hennes skilsmässa spelar förstås en avgörande roll. 30 framstår som ett “lära sig tycka om/hitta sig själv-album”, lite likt Billie Eilishs senaste. Hon förklarar också hur svårt det är att hantera kändisskapet i ung ålder. Precis som Eilish förstår hon inte hur hon har kunnat låta andra bestämma så över hennes liv: “How can one become so bounded by choices that somebody else makes?” utbrister hon i plattans starkaste sång I Drink Wine  här lyckas hon verkligen klä det privata innehållet i en passande musikalisk dräkt.

Redan i Easy On Me (låt två) är pianoballaden som man förknippar Adele med tillbaka. Förutom gitarrackompanjerade Can I Get It, följer oss sedan pianot genom hela skivan. Albumets absolut mest känslosamma spår är My Little Love, som uttryckligen vänder sig till och inkluderar sonen Angelos röst. Att försöka förklara sin skilsmässa för en nioåring är svårt i sig, att förvandla denna process till en låt förefaller nästan omöjligt. Det blir pratigt och inte någon av plattans mest lyckade ögonblick.

I övrigt är det svårt att hitta svaga insatser i den här produktionen, där även andra svenskar, som Shellback och Max Martin varit inblandade. Även om man kan tycka att låtmaterialet inte är så nyskapande går det inte att värja sig mot Adeles röst. Vare sig den låter soul, barhäng, gospel eller powerballad får den håren att resa sig på en. Detta, i kombination med hur hon får den mest självutlämnande text att angå just dig, gör henne unik.