Maffig arenapop för Tiktok-generationen

Zara Larsson, Avicii Arena

Maffig arenapop för Tiktok-generationen

Likt Avicii, den framlidne artist som Globen nu namngetts efter, tog Zara Larsson över utlandet och först därefter Sverige. Detta är hennes första arenaturné men hon är redan en etablerad internationell stjärna. Därför är det knappast förvånande att denna ”debut” avlöper lika säkert som en schweizisk dinka tickar. Hon spottar ur sig hit på hit utan avbrott.

Zara växlar mellan fet och pumpande danspop, ballader och tillfällen där hon nästan ger sig in i rap eller toast. Tidigare har den känts som att hon inte riktigt kommit till sin rätta, hennes låtar har känts lite tunna och den röstbredd hon förfogar över har inte fått fritt spelrum. Allt sådant där är satt ur spel när hon får maximalt utlopp i arena-sättningen. En rätt slät låt som Poster Girl, också titeln på både senaste albumsläppet och turnén, växer till en maffig arena-ägare, som dessutom avslutas med att Zara och hennes dansare går ned i split.

I sammanhanget är det en rätt sparsmakad tillställning. Sådana här poparrangemang kan ju vara rent groteska jippon med så mycket intryck att hjärnan blir överlastad. Men med ett antal dansare, två bildskärmar på vardera sida av scenen och ett balanserat antal klädbyten landar Zara i någonting som både är lagom och nästintill perfekt.

Sedan blir det både Carola-besök i Säg Mig Var Du Står och en ABBA-cover i Lay All Your Love On Me. Svackor lyser genomgående med sin frånvaro – det är aldrig tråkigt. Det går fort. Det är genomproffsigt. Det är woke. Det är lättuggat. Arenapop för Tiktok-generationen. Och det är ingenting fel med det.