x
Förvånansvärt fängslande – och First Aid Kit

Courtney Marie Andrews, Cirkus

Förvånansvärt fängslande – och First Aid Kit

Recenserad av Emil Viksell | GAFFA

Senast undertecknad besökte Cirkus lilla arena var det 2017 och John Prine stod på scenen. Det låter makabert – men jag kan inte låta bli att tänka på att det runnit mycket blod (!) under broarna sedan dess. Och Prine avled själv förra året i sviterna av covid-19.   

Courtney Marie Andrews har tidigare uppträtt med nämnde Prine. Förutom det och att de verkar i samma americana-genre så är deras låtskrivande och uppträdande på scen av samma natur. De som kommit allra längst inom singer-songwriter-skrået komplicerar inte saker och ting. Ju mer yrkesskicklighet desto färre manér och trassliga låtar.

I ärlighetens namn har jag alltid tyckt att Andrews album varit lite tråkiga. Proffsiga, snygga och lite torra. Men live blir låtarna så mycket större. Med endast små nyansskiftningar. Det blir så tydligt att hon är en traditionell musiker vars berättande och låtar gör sig allra bäst på scenerna.

Hon bjuder på en rad nya låtar, varav samtliga låter inget annat helt fantastiska – men om någon nu ska väljas ut som den bästa så får det ändå bli låten James Dean. Där får hennes röst och gitarrspel det allra bästa, taktfulla, svängrummet.

Sedan får hon besök av systrarna Söderberg (First Aid Kit) och när de sluter upp i stämsång i Burlap String blir det ett av de där magiska musikaliska tillfällena, som man alltid kommer att bära med sig och återkomma till.

Hon växlar sedan över från gitarr till piano och knyter ihop denna lysande tillställning på ett lika förträffligt sätt som den både började och fortlöpte.

Man blir nästan förvånad över att tonsatta, enkla berättelser fortfarande kan vara fängslande på det här sättet.

LÄS OCKSÅ: 33 färska skivor du bör kolla in


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA