Ros
II

Melankolisk dansplatta med punkattityd

EP / Universal
Utgivning D. 2021.11.26
Samir Bou-Malhab

Uppgivna breakup-sånger över dansvänliga syntar gestaltar en rebellisk återkomst till dansgolvet. Rebecca ‘Ros’ Ejdemo lämnar sina hiphop-rötter för att utforska nya vatten i den planerade EP-trilogins andra bilaga, stilrent döpt II. Där hittar artisten desperat ett slags katharsis bland förvrängda röster och smutsiga dansinstrument. Genom att kanalisera en Robyn-aktig stil blandar Ros hjärtesorg, höga tempon och elektronisk musik.

Produktionen är bombastisk och rytmiskt fantastisk, ja, men överraskningar är få (minus en gästvers av Josef Slunge). Liknande melodier hämtade från din typiska hyperpop-platta, en elektronisk bas och diskanta och filtrerade trummor klär varje låt på denna EP och resultatet blir ett lite väl monotont ljudlandskap. Sången drivs av passion men är inte nyskapande. Samma räckvidd nås på de flesta låtarna och mixen leder till att instrumentationen och rösten smälts ihop.

Med det sagt, Ros hanterar tematiken och lyriken varsamt och djupgående. Ett smörgåsbord av känslor som flyter väl ihop på ett koherent vis presenteras poetiskt och oförlåtande. Nostalgi, desperation och ilska är bland de teman som hanteras. På den korta speltiden lyckas Ros effektivt ta lyssnaren på en resa från förlust till acceptans. “Kanske är jag mer än vad du klarar av / Men vem är det som bryr sig? Inte jag” är en bra sammanfattning med självförtroende och attityd.

II lämnar en del övrigt att önska, men levererar också budskapet att Ros inlett ett nytt kapitel i sin diskografi. Det må sett mörkt ut, men framtiden är ljus.