Lorentz
R1 Efter Drömmen

När man är hatad så smakar champagnen bättre?

Album / Switching Lanes
Utgivning D. 2021.11.26
Jim Knutsson

Drömmen är över och Lorentz säger farväl efter att ha haft en relation med en 17-åring som har anklagat honom för att ha utnyttjat och manipulerat henne och tillförsett henne med droger. Musikbranschen som hyllade honom till skyarna som ett underbarn efter den egensinniga debuten har nu vänt honom ryggen trots att han varken har åtalats eller dömts.

Med pumpande bas och drömsk autotunead rap ska han ta sin revansch på ett sista album, eller? Visst vill han lägga drevet bakom sig och svara på kritiken men överlag är skivan tankspridd åt alla håll samtidigt som beatsen håller ihop helheten.

Han kör samtidigt på lite obrydd i samma stil som han har levererat på föregående skivor. Blå Hortensia är den som står ut när den förvandlas till ett dansgolv som lockar med stråkar och ett energiskt klubb-beat. Det blev inte den framtiden många hade spått med oändliga glas av champagne uppradade för Lorentz vart han än går, men han verkar ändå rätt oberörd av det. Som att han hade förväntat sig att få halsen avhuggen så fort han blev kung över hiphop inom landet lagom.

Han må vara hatad och cancelled men han tycker champagnen smakar bättre när man varit nere på noll. Inget skivbolag vill röra i honom, men då ger han ut skivan på sitt eget. Detta sticker så klart i ögonen på de som vill se stjärnan försvinna från pophimlen. Men mellan raderna genom kaxigheten hör man också hur han dränker sorgen i glas efter glas när han har problem med tilliten.

Tiden han vill lägga bakom sig förföljer honom. Showen är över, till någras glädje och till andras sorg. Han kommer dock inte ge upp musiken helt utan kommer istället gömma sig i studion som producent.