Merit Hemmingson
Huvva! Vad Tiden Går

Musik för musikens skull

Album / Supertraditional
Utgivning D. 2021.12.10
Ieva Kisieliute

Om Merit Hemmingson hade valt att satsa på litteraturen istället för musiken hade hon nog varit essäist. Hennes musik präglas nämligen av en ständig vilja att utforska och pröva sig fram. Sedan slutet av 60-talet har hon pressat genregränserna med sina tolkningar av folkmusik. Därför är det föga förvånande när Hemmingson väljer att omtolka vissa av sina låtar enkom för att hon är nyfiken på hur de skulle låta om hon gjorde dem idag.

Huvva! Vad Tiden Går innehåller nya varianter av ett antal låtar från Huvva! Svensk Folkmusik På Beat (1971), Trollskog – Mer Svensk Folkmusik På Beat (1972) och Bergtagen (1973). Samtliga omtolkningar har fått nya titlar, och i de flesta fall krävs en del förkunskap för att koppla ihop de nya versionerna med originalen. Ett framstående exempel är Kvinndom, Mod Och Ljuveliga Kvinns, en ny variant av Mandom, Mod Och Morske Män. Båda bygger på samma grundmelodi, men medan Mandom är på gränsen till irriterande i sin funkighet så är den något lugnare Kvinndom laddad med en urkraft som man inte skojar bort.

Med sin utforskande natur angränsar vissa av de nya varianterna till minisymfonier och har mer gemensamt med progressiv rock än med den folkmusik på beat som Hemmingson kommit att förknippas med. Det är musik för musikens skull: öppen i sin form, gränsöverskridande och inte det minsta tillrättalagd. De få spåren med tydliga, följbara melodier, som Trollsvans eller Frikassé, är undantag som bekräftar regeln och utgör ett välbehövligt andrum efter den mentala överkörning som resten av skivan erbjuder.

Det är en platta som kräver en medveten närvaro för att uppskattas. Den som förväntar sig en tredje version av Jämtländsk Brudmarsch kommer att bli besviken.