Silk Sonic
An Evening With Silk Sonic

Tramsiga texter men otrolig musik

Album / Aftermath
Utgivning D. 2012.11.21
Jakob Falkendal

Anderson .Paak och Bruno Mars har slagit sina påsar ihop. I en intervju med Apple Music framgår det att duon skrivit låtar ihop sedan 2017, men att de först under pandemin kunde slutföra sitt gemensamma projekt An Evening With Silk Sonic. Skivan är skriven för scenerna, det råder det inga tvivel om och den legendariske funk-basisten Bootsy Collins (James Brown, George Clinton med flera) får agera MC och introducerar merparten av låtarna med förförisk sängkammarröst á la Barry White.

Ingen av artisterna kommer gå till historien som någon stor lyriker. Texterna handlar om tjejer som spenderat deras pengar för att sedan lämna dem, en specifik tjej som doftar godare än en grillkväll och den eviga jakten efter en tjej som är lika “fly” som de själva. Det bjuds helt enkelt inte på några mångfacetterade kvinnoporträtt, men ingen hade väl förväntat sig något annat. Jag betvivlar att eventuell kritik gentemot Silk Sonics kvinnosyn kommer nå gruppen men om man istället tar den här skivan för vad den är, en upplyftande, svängig partyplatta där pandemier inte existerar, går den att recensera på ett rättvist sätt.

Låtskriveriet håller absolut högsta nivå. Bruno Mars skriver otroliga hookar och tonartsbytena står som spön i backen. Anderson .Paak sitter på världens bästa tajming både vokalt och i hans extremt smakfulla trumspel och ljudbilden är otroligt behaglig och välbalanserad på alla sätt och vis. De två artisterna drar varandra åt varsitt håll och det möte som uppstår är till ingens förvåning oerhört lyckat. Albumet peakar i låten Put On A Smile, en av få låtar utan deras patenterade självironi.

Sedan att den här typen av musik är lite skämmig är ju inte artisternas problem. Det är snarare mitt eget. Jag kommer lyssna på den här skivan på väg till olika barer, röra mig smått problematiskt och om folk frågar vad jag lyssnar på kommer jag säga “James Blakes nya!”.