Arca
Kick iiiii

Abstrakt upplösning på queercentrerad analogi

Album / XL
Utgivning D. 2021.12.03
Samir Bou-Malhab

Hur slutar en dystopisk psykosexuell resa från kött och blod, till himmelsk post-människa fri från normer, titlar och regler egentligen? Den slutar med Kick iiiii. Den femte och sista bilagan av Arcas Kick-serie presenterar den sista formen renässansartisten tar sig an med intima, enastående ljudlandskap som målar utomjordiska bilder.

Efter den mer pop-centrala Arca vi fick på Kick i och ii, och den mer aggressiva och skrovliga Arca som rappade över jordskakande beats på Kick iii, får vi nu en fulländad, transformativ och ickebinär Arca. Med musik som sin själsliga förlängning har Alejandra Ghersi blivit något mer än en människa. Något mer än röster och textrader.

Istället är det plockande stränginstrument, hackiga loopar och komprimerade samples som utgör stor del av Kick iiiii, som är några låtar från att vara ett instrumentalt album. Melodierna är våta och drar iväg för att fylla ut de annars minimalistiska låtarna. Det hela spelas fantastiskt flytande och gripande, utan tydliga strukturer. Kombinationen mellan de spirituella och naturliga noterna och de digitala och trasiga slagverken målar olika bilder av kosmos lyssnaren får flyta fram i.

Emotionellt är Arcas kompositioner i toppklass. Texterna får en, trots språkbarriären, att vilja gråta, älska och kämpa. Lyssnaren tas ovetandes på en resa genom hela det emotionella spektrumet. Världsomfattande musik, kryptiska spoken word-verser och tonartsbyten gör Kick iiiii först oklar, men när klimaxet i Fireprayer leder till albumets avslut är det tydligt att Arca har hittat sin tron. “He wears her crown” sjunger den venezuelanska producenten på sin sista hyllning till queer-kärlek i alla former.