Mycket känslor trots små medel

Tilde, Viva Sounds 2021

Mycket känslor trots små medel

Recenserad av Alex Pettersson | GAFFA

Efter den lite jazziga debuten Nothing Gold Can Stay har Tilde på sin andra platta, Pink Moon, tagit stegen mot mer folkdoftande ljudlandskap. Det låter lika varmt som lyxigt och Tildes lätt raspiga stämma är den rödaste tråden som hänför lyssnaren även på uppföljaren. Även om hemadressen stavas Göteborg hade det – inte helt olikt i fallet First Aid Kit – varit svårt att gissa att Tildes tidlösa alster kommit från Sverige om kännedomen kring detta innan varit oklar.

I den legendariska butiken Andra Långgatans Skivhandel tar Tilde plats på den relativt nystartade livescenen som nu finns tillgänglig mitt bland skivbackarna. Med en spartansk uppställning endast uppbackad av en gitarrist och en tamburin i den egna högernäven förmedlas förvånansvärt mycket känslor trots att tillställningen beskrivs som “uppvärmning inför morgondagens spelning på Oceanen”. Den härligt reverb-dränkta Gibson-gitarren gifter sig ytterst bra med Tildes känsliga stämma och inte minst de nyare låtarna från Pink Moon får lite nytt liv i denna mer genomskinliga förpackning.

Att det avskalade setet ändå funkar så pass bra som det gör visar på stor styrka inom både låtskrivande och framförande hos de båda musikerna. Ska man verkligen vara petig hade Tildes röst kunnat lyftas fram ännu mer med några stänk reverb och en liten enkel trummaskin hade kunnat addera mer dynamik till den i övrigt väloljade miniorkestern.

Som en liten extra nugget bjuds också den tappra skaran av publik på en helt nytt och väldigt trevligt alster som i skrivande stund går under projektnamnet Shades. Ett lagom set på sådär fem låtar avslutas därmed och Viva Sounds-helgen börjar lovande.