Ingenting
Vinterdagboken

En tyst promenad hem genom vinternatten

Album / Nadazipp
Utgivning D. 2021.12.15
Jim Knutsson

Indiepopbandet Ingenting skördade framgångar i början av 2000-talet och vidrörde himlen med låtar som Punkdrömmar, en låt som likt bandet nu har mognat till att också bli ett rödvin. Det är alltså en äldre och visare upplaga av bandet som nu delar med sig av sin vinterdagbok till lyssnarna.

Lika skör som en fallande snöflinga inleds albumet med singeln Luleå (Låt Mig Gå) som gör en mer sorgsen blinkning till Håkan Hellström som i sin tur gjorde en blinkning till Theodor Jensens The Plan. "Dimmiga dar, det var oroliga dar" viskar sångaren Christopher Sander nästan fram med sin väna karakteristiska röst. Producenten Jari Haapalainen nämns i detta sakrala alster och det refereras även till artisten Hurula i textraden "Var du ens 22? När du lämnade stan."

Sander försöker sedan att hitta hem på inre villovägar i ett konfrontativt kärleksbrev riktat inåt, uppburet av snällt pianoklinkande och akustisk gitarr. Mjuka Villovägar krossar ens självbild genom att utmana en att våga ta av sig tigermasken vi alla bär för att visa oss osårbara utåt sett, och istället avslöja det papperstunna barn vi alla är inombords som bara vill bli älskade. Man pressas att våga bekänna färg för att kunna hitta hem.

Jakten på drömmar och kickar får ta sina konsekvenser när ruset samtidigt äter upp ens själ och ensamheten träder in. Mörkret i texterna är som en yin och yang till ljuset i den hoppfulla musiken. Festen i början av 2000-talet har blivit till en efterfest där Sander sitter kvar själv med den akustiska gitarren och minns tillbaka, samtidigt som han vill låta det gamla dö.

Det blir en tyst promenad hem genom stan i vinternatten i den instrumentala avslutningen.