Alicia Keys
Keys

Ur frustration kommer kreation

Download / RCA
Utgivning D. 2021.12.10
Kristofer Hadodo

Undrar ibland om jag bara drömt om Alicia Keys-spelningen på Globen. Spelningen som inte ställdes in, men som flyttades till ett tillfälle längre fram i tiden, som inte ställdes in utan flyttades till ett tillfälle ännu längre fram i tiden. Är osäker på om den alls kommer att bli av, men hoppas så klart att så blir fallet. Även amerikanskan verkar frustrerad över situationen men av de känslorna har hon gjort något osedvanligt kreativt: Hon har spelat in ett 26-låtars dubbelalbum. Eller som hon själv beskriver det, en skiva i två versioner där så kallade "laidback piano vibes" inleder och "upbeat, drums and level up sound" avslutar.

I själva verket betyder det att den inledande halvan presenterar avskalade versioner av de nya låtarna (Originals) medan den senare presenterar samma låtar, dock lite mer bearbetade (Unlocked). Att plöja igenom hela 90-minutersverket är en smula mödosamt, men det underlättar något att materialet inte ligger i samma ordning på version ett och version två. Det finns dessutom några spår endast presenterade som Originals medan singeln LALA bara dyker upp som Unlocked.

Håller fortfarande Here som det hittills mest intressanta släppet från Keys; det har toppar och dalar och spretar i form. Om något visar skivan från 2016 att artisten inte bara väljer att gå den enkla vägen. Även formatet denna gång visar experimentlusta genom att tillgodose dels gamla fans som uppskattar den eminenta sångerskan och pianisten, dels nya fans som finner en ledstjärna inom modern R&B. Men som alltid när kvantitet går före kvalitet, blir det slagsida åt det ljumma. Ytterst få stunder griper verkligen tag denna gång. Globen-biljetten, den behåller jag dock.