En fantastisk kavalkad av tre timmar punkmusik

Attentat, Rövsvett och On the Job, Café Söderport, Kalmar

Recenserad av Jesper Borg | GAFFA

Oi! Oi! Oi! Rock'n'oi från Karlskrona med en sked av 80-talet i rasande punkkostym. Sedan 2009 har On The Job spelat i allt från Tyskland, Polen och Ryssland till i USA och på Rebellion-festivalen i Storbritannien. Men ikväll trängdes vi ihop på Café Söderport. Jag färdades tillbaka till min tid på högstadiet när punkarna jag hängde med bestämde musiken och vi hade tömt föräldrarnas barskåp, kanske snattat folköl från Netto, och släpat med en spräckt bandspelare någonstans. Och denna personliga association går som en röd tråd genom hela kvällen. Punkgenren med allsångskompatibla refränger som ska skrålas högt som fan gör också sitt jobb även denna kväll.

Sveriges äldsta hardcorepunkband, Rövsvett, står som akt två. Gruppen tar tag i hela lokalen och vad man än tycker om hardcore-genrer så gör det något med kroppen och sinnet. Men låt oss vara ärliga, det är svårt att alltid hinna hänga med textraderna i det vansinnigt ursinniga tempot. Lennart Är En Jordgubbe hör jag klart och tydligt i alla fall. Med det sagt, hur får man det att bli så jävla tajt när man pushar gränserna mot att spränga ljudvallen? Något som de försökt åstadkomma sedan starten 1983. Rövsvett är ett band som bevisligen efter ikväll aldrig sviker sin publik, aldrig spelar fel och aldrig verkar åldras. Hade lokalen varit lite större och fler punkare haft vaccinpass så hade jag blivit överlycklig att se en moshpit. Två personer försöker i alla fall och det värmer mitt hjärta.

Av allt att döma står Attentat som dragplåstret. Publiken står tätt och nära i den lilla lokalen som Café Söderport är. Punk med popinslag är en perfekt avslutning på kvällen. Attentat med sitt 80-talsaktiga Ebba Grön-sound gör denna kväll till något extra för alla punkfantaster som tagit sig till Kalmar och Söderport för att få se ett kultband som fortfarande är aktiva. Där räknas ju såklart Rövsvett in, men en egen gissning är att Attentat har en bredare publik. Attentat är punk. Attentat inspirerar till att starta punkband. Attentat står sig än idag. Helt plötsligt känns det nästan som att man befinner sig på Oasen under 80-talet.

Att jag väljer att fokusera på hela kvällen istället för på bara en akt visar att gamla punkare kan och till och med blir bättre. Det kan jämföras med när jag såg Sex Pistols 2007. En skitspelning och jag gick därifrån. Men Söderports punkkväll får högsta betyg.