L1na
MP3

Målmedveten debut med stor potential

EP / La Vie
Utgivning D. 2021.12.10
Samir Bou-Malhab

Den svenska hiphop-scenen är uppenbarligen i sin renässans. Om inte det görs tydligt av topplistorna så görs det genom nya unika artister som trillat in de senaste åren. En av dessa artister är självklart L1na, som med hjälp av singelsläpp efter singelsläpp cementerat fast sig som en av Sveriges ledande stjärnor. För fans har resan varit lång, förväntningarna höga och spänningen olidlig, men nu har äntligen sångaren/rapparen kommit ut med sitt första fullständiga projekt med EP:n MP3. Enligt L1na själv är tiden hon tagit befogad för att se till att musiken är det bästa den kan vara.

Isåfall måste MP3 varit mödan värt, för Nyköpingsbon har aldrig låtit så bra tidigare och varje låt låter som ackumuleringen av alla singlar som har släppts sen 2019. L1nas särskilda melodispråk bidrar till några av årets bästa tonföljder när den autotune-dränkta rösten sjunger starkt och passionerat. Huvudet studsar och ett “stank face” aktiveras varje gång rapparen rider på de dansvänliga beatsen Mack Beats tillförser. Men varje del gungar inte lika svängigt som vissa refränger här.

Verserna består oftast av en mer bakåtlutad rap fylld av hiphop-troper. Trots den tunga attityden och den självsäkra tonen är raderna ofokuserade, upprepande och till och med motsägande ibland. De mer braggadocio-delarna går åt till att bekräfta innehavet av pengar, clout och vapen medan de mer personliga delarna vagt talar om hur L1na numera tar hand om sin familj.

MP3 är en värdig start på L1nas diskografi, men ingen definierande sådan. Nu när tiden gått åt att perfektionera musiken råder det inget tvivel om att L1nas potential kommer uppfyllas. Vi fans hoppas bara det inte kommer ta ytterligare tre år.