Psykedelisk ökenrock som gjord för scenen

MaidaVale, Göransson Arena, Sandviken

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Psykedelisk ökenrock som glider iväg på episka utflykter. MaidaVale har egentligen allt för att vara det perfekta albumbandet men ändå har jag inte riktigt lyckats komma in i musiken, trots flera försök. Ibland känns det lite för uppstyrt, som att dessa i övrigt grymma musiker putsat på saker och ting lite för mycket.

Därför är det en ren och skär fröjd att få till sig den här musiken live och direkt. Ett välbehövligt stök adderas till den här utspejsade rocken som närmast kan jämföras med Kyuss stonerrock, Tinariwens ökenblues och Jefferson Airplanes LSD-rock. Faktum är att sångerskan Mathilda Roths spetsiga pipa kan jämföras med Jefferson Airplanes Grace Slicks dito. Live blir den till en vass del av övrig kosmisk sammelsurium. Den är ständigt ekoindränkt och den hackar liksom in allt lite extra.

Till skillnad från Royal Rock Fests Stockholmsversion så har MaidaVale här i Sandviken fått jobba med den lilla scenen, och det gör det hela så mycket bättre. Mer intimt, rökigt och dimmigt. Mathilda pumpar på sina Korgsyntar, Sofia Ströms gitarr-riff – som hämtade från Sahara – gör sitt till och bandets smakfulla inledning med den basmonotona Trance sätter standarden. Fortsättningen med Späktrum låser fast oss totalt. Lyssnaren ska vaggas in i det här långsiktigt. Gå in i musiken, annars kan du dra till baren och smutta på din på tok för dyra Norrlands Guld.

Tyvärr blir det ingen She Is Gone den här gången (eller lyckades jag missa?), men bara Gold Mind är tillräcklig för att man ska känna att den här dryga halvtimmen var väl värd att ta sig an.

Kort sagt, se MaidaVale live. Du som fattat dem i skivform kommer att fatta dem ännu mer. Du som inte riktigt greppat det inspelade kommer att se en helt ny sida av bandet medan den bullrande psykedeliska kakafonin gör kaos med ditt innanmäte.