Bob Hund
Det Allra Näst Bästa

Skall du hänga med tillbaka till 90-talet?

Album / Adrian/Silence
Utgivning D. 2022.02.10
Jim Knutsson

Det är med skräckblandad förtjusning som man nu tar sig an de 20 allra näst bästa låtarna som Bob Hund skapade på 90-talet. Det vill säga ett slags best of-samling av studioinspelningar som inte riktigt räckte till när det begav sig och förblev outgivna tills nu. Bandets 90-tal är nämligen en av de finaste stunderna i svensk indierockhistoria och det vill man inte ska befläckas i efterhand.

De värsta farhågorna ger dock vika redan när frontmannen Thomas Öberg inleder humoristiskt med rader som "Om jag kunde sjunga, så skulle jag sjunga" på bred skånska över bandets karakteristiska 90-talssound. Det blir som en glädjefylld resa i en tidsmaskin där bandet på sedvanligt vis sträcker ut en hand, för att i nästa sekund kasta en in i en tornado med gitarrväggar som exploderar i vackert oljud.

Det svänger och istället för att undra varför de ger ut skivan överhuvudtaget börjar man fundera över varför det är först nu som många av de fantastiska låtarna når lyssnaren. Även om många av dem inte är helt nya bekantskaper för de mest inbitna fansen, som även kan känna igen element av senare släppta låtar. Den senare utgivna singeln Skall Du Hänga Med? Nä!! dyker upp i avskalad form med klockspel innan Indianernas Park växer från drygt fyra till nästan 16 minuter.

I sina bästa och mest passionerade stunder är Bob Hund så egensinniga – med Öbergs gränslösa fantasi som ett av sina största vapen – att de inte ens har en motståndare i ringen. Som när de vågar blanda fånighet med allvar. Det ska dock tilläggas att det också finns embryon som gärna hade fått stanna kvar i gömmorna, som till exempel instrumentala Drottninghög om en stadsdel i Jonas och Thomas hemstad Helsingborg.

LISTA: Bob Hunds 6 bästa låtar – enligt Bob Hund