Nybrosoundet ekar i Småland – som traditionen lyder

Avantgardet, Kalmar

Recenserad av Jesper Borg | GAFFA

Fullsatt och full fart framåt. Den andra spelningen av tre på Café Söderport i Kalmar ger inte igen på energin. Inte för att någon förväntar sig något annat när man visar upp sin biljett, vaccinpass och kliver in i den lilla lokalen som är Söderport. Där av också de tre spelningarna i rad. Alla får en chans att se ett av Sveriges just nu bästa liveband gå loss på en scen som precis gör att alla får plats.

Och Nybrosundet är där. Både som låtar och kommande koncept. Rasmus ligger på scenen och spelar gitarr, sjunger på golvet nedanför och ståendes på slutstegen som är placerade på sidorna av scenen. T-shirten sliter han sönder under konserten och i och med det förmedlas bandets vackra estetik på sådant sätt att det är svårt att inte slitas, likt en rockstjärnas t-shirt, med i hela den dans som pågår mellan publik och bandet. Till en början ska folket hålla sig några meter ifrån scenen men smyger framåt ju längre in vi kommer i spelningen.

Har man inte varit på en Avantgardet-konsert så ska man gå. Vissa har det som jultradition här nere i Småland (ja, det är typ en tradition) att kolla på Avantgardet, ett band som spelar som man vill att ett band ska spela live. Och alla är här. De unga och oförstörda. De äldre och livegalna kvinnorna. De som inte visste vad de gav sig in på. Och folk som precis ätit och köpte biljett till en konsert för att få sitta kvar.

Det sista som händer är att publiken blir uppbjudna på dans på scen. När handen sträcks ut mot mig så tar jag emot den. Och spelningen slutar i ett vackert kanvas av publik och band som skapat något så vackert att det, likt Mona Lisa, kanske behöver ses på plats för att förstå.