Måns Mosesson
Tim: Biografin Om Avicii

Grundlig och gripande berättelse om stjärnan som brann ut för snabbt

Bog / Albert Bonniers Förlag
Utgivning D. 2021.11.16
Ole Rosenstand Svidt

Det kom som en chock för alla när producenten Avicii hittades död i Oman i april 2018, bara 28 år gammal. Och tragedin blev inte mindre när det snabbt stod klart att DJ:n, vars riktiga namn är Tim Bergling, valt att sätta punkt för sitt liv. Varför hade det gått så långt för en artist som på ytan hade många framgångar?

Det försöker den prisbelönte svenska journalisten Måns Mosesson ge svar på i den stora, mycket genomarbetade och oerhört framgångsrika Tim – Biografin Om Avicii. Mosesson har pratat med dussintals människor nära Tim, inklusive hans föräldrar, syskon, nära vänner och ett antal av hans professionella samarbetspartners, med managern Arash Pournouri som ett anmärkningsvärt undantag – han ville inte delta. Dessutom har Mosesson fått tillgång till mejl, SMS, chattmeddelanden och dagboksanteckningar från Tim och kan därmed måla upp en väldigt nyanserad bild av vilka tankar som gick genom stjärnans huvud, samtidigt som framgångarna åtminstone i antal växte och växte.

För en gångs skull är historien om Tim inte berättelsen om en artist med en dysfunktionell barndom. Tim växer upp som eftersläntrare i en kärleksfull familj i Stockholms övre medelklass – hans pappa är affärsman, hans mamma skådespelare. Det saknas inte omsorg, även om den unge Tim är en mycket känslig, blyg och introvert kille, som tonåring visar vissa tecken på hypokondri. Han är också en gamernörd och samtidigt en musikalisk talang, som efter ett litet försök på "riktiga" instrument som gitarr och synt snabbt får smak för att göra elektronisk musik, framför allt tillsammans med kompisen Filip. De två lär sig själva använda olika musikprogram.

Snart visar sig dock Tim vara både en större talang och mer hängiven än Filip och han fortsätter därför på egen hand. Snart får han även betalda DJ-jobb och sedan går det bara hand i hand med skivkontrakt, hits, fler och större DJ-jobb hemma och utomlands och samarbete med internationella stjärnor. Några år efter sin debut är Tim en internationell megastjärna på den snabbt växande EDM-scenen – medan han bara är i början av 20-årsåldern. Pengarna strömmar in, Tim festar på och sover väldigt lite – han sover inte ens på sina många flyg, för där jobbar den perfektionistiske musikern med sina kommande låtar.

Samtidigt börjar det gå fel, och det börjar med något helt banalt. Den unge Tim är svårt drabbad av akne och tar därför medicin mot det. Eftersom han en gång på en resa inte kan få tag i medicinen på tre dagar tar han en trippel dos när han väl får tag i medicinen igen. Det ger honom svåra buksmärtor, som visar sig vara inflammation i bukspottkörteln. Tim är inlagd på sjukhus och behandlas med morfin, och direkt blir han mycket bättre. Och han tycker också att morfin är en bra lindring mot den ständiga stress som hans kropp och själ plågas av, och mot hans ökande scenskräck. Och när man är rik och berömd är smärtstillande medel inte svåra att få tag på, varken de lagliga eller de illegala.

Härifrån pendlar Aviciis liv mellan hits och shower för enorm publik och sjukhusinläggningar för rehab för olika medicineringar, innan han 2016 helt bestämmer sig för att sluta turnera, trots att han fortsätter att skapa musik. Detta ger honom lite sinnesro till en början, men de mörka tankarna kommer tillbaka, och vi vet tyvärr hur historien slutar.

Ingen sa nej förrän det var för sent

Tim - Biografin Om Avicii är gripande läsning. Biografin är närmast skriven som en roman, där vi växelvis är inne i huvudet på Tim och hans vänner, familjemedlemmar och samarbetspartners och där det finns inskrivna repliker, som givetvis i första hand är rekonstruerade från minnet. Du kan se de enskilda scenerna tydligt, oavsett om det är när Tim spelar på en stor musikfestival eller när han är inlagd på en klinik. Boken målar upp en nyanserad bild av en ung, känslig och mycket begåvad man som verkligen inte känner sig hemma i den ständigt krävande popstjärnevärld han har sugits in i. Men som inte heller vågar säga ifrån innan det är för sent och där ingen i hans kompiskrets upptäcker signalerna för faran i tid – för vissa, kanske för att de har mer fokus på alla de pengar Tim tjänar åt dem.

Samtidigt är biografin en chockerande redogörelse för den så kallade opioidkrisen som härjar. Det vill säga där det är alldeles för lätt att få värktabletter utskrivna, och där alltför många därför blir beroende av dessa, i värsta fall med dödlig utgång. Rik som fattig.

En av de få saker som boken skulle kunna vara lite tydligare med är varför Tim och människorna i hans omgivning inte är bättre på att tacka nej till flera av de ständiga erbjudanden de får om nya konserter, intervjuer, fanträffar et cetera. Vi får höra att managern Arash i ett tidigt skede av Tims karriär säger att man borde jobba 16 timmar om dagen om man vill bli framgångsrik i musikbranschen, och på andra håll hör vi att Tim fruktar att försvinna i glömska om han saktar ner, men annars får vi inte direkt intrycket av att Tim pressas att säga ja till många erbjudanden – till skillnad från dokumentären True Stories från 2017, där Arash framställs mer negativt.

Tims efterlevande föräldrar Klas och Anki har lyckligtvis varit väldigt öppna med Tims problem med hans psykiska hälsa, och efter hans död har de grundat organisationen Tim Bergling Foundation som fokuserar på psykisk ohälsa och självmord och till vilken all vinst från boken går. En vacker och imponerande gest.

Dessutom bör Tim – Biografin Om Avicii också berömmas för att den tar EDM-scenen på allvar. En musikscen som den här recensenten aldrig har gått in på djupet på och kanske haft en del fördomar emot, men det får jag nog ompröva efter att ha läst den här boken. Man anar i alla fall att Avicii inte fick sin framgång utan hårt arbete när det gällde att skapa musiken, och att det var vettigt att stjärnor som Coldplay, Madonna och Robbie Williams flockades runt honom.

Ett vackert arv. Och en viktig varning till alla känsliga själar som funderar på en karriär inom musiken – eller redan håller på med en. Och inte minst till deras familj och vänner.