Rammstein
Zeit

Från djup existentialism till stora bröst

Album / Universal
Utgivning D. 2022.04.29
Andreas Trella

Med tanke på att det hann passera ett helt decennium mellan Rammsteins namnlösa album från 2019 och Liebe Ist Für Alle Da så var väl ett helt nytt album 2022 inget som kändes som en direkt självklarhet från de sex östberlinarna.

Bandet har fått anpassa sig efter rådande omständigheter och skjuta upp sin tänkta världsturné i två år nu. Men inget ont som inte har något gott med sig, då det är just tack vare denna tid i väntan som utnyttjats till att i hemlighet skapa detta “bonusalbum”.

Zeit är en riktigt redig platta med starka kontraster. Både gällande lyrik och ton blir detta en resa där du hastigt kastas från djup ängslan till putslustig satir. Från sångare Till Lindemanns desperata existentialistiska vädjan om att tiden måste stanna upp i det dramatiska titelspåret till låtar som Dicke Titten, där herr Lindemann istället passionerat beskriver att en kvinna varken behöver vara vacker, smart eller rik. Så länge hon har stora bröst …

Zeit kanske inte är Rammsteins mest slagkraftiga platta gällande riff eller melodier. Det är heller inte lika lätt att chockeras av pojkarnas bus efter nästan 30 år av teatraliskt förargelseväckande dängor. Det här är däremot bandets kanske mest dynamiska skapelse som faktiskt lyckas sammanföra de tidigare nämnda starka kontrasterna genom en briljant produktion. Här finns inte någon Du Hast eller någon Sonne, istället ligger fokus på mer atmosfäriska mastodont-dängor som känns mer robusta på ett djupare plan än enbart distade gitarrer. Och de är framför allt svårmodiga.

Zeit är därav tung snarare än hård. Och trots både spår som klatschiga Zick Zack och tidigare nämnda Dicke Titten blir Zeit bandets förmodligen “mognaste” platta hittills.